logo

در مورد عوارض هیسترکتومی رحم چقدر می دانید؟

در مورد عوارض هیسترکتومی رحم چقدر می دانید؟ جراحی هیسترکتومی چه تاثیری روی سلامتی زنان دارد؟ آیا بعد از هیسترکتومی می توان باردار شد؟ خیلی از این سوالات، سوالاتی هستند که خانم ها پیش از انجام عمل هیسترکتومی می پرسند. عمل هیسترکتومی با برداشتن رحم، امکان باروری را برای خانم ها از بین میبرد و اینکه این موضوع خیلی زیاد روح و روان یک خانم را درگیر می کند. در این مطلب قصد داریم به کمک دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در تهرانپارس این موضوع را بررسی کنیم. اینکه هیسترکتومی چه عوارضی دارد و آیا راهکاری برای کاهش این عوارض وجود دارد یا خیر؟

عوارض هیسترکتومی رحم

اکثر شما ممکن است ندانید عمل هیسترکتومی رحم یا برداشتن رحم چیست و چگونه انجام می شود؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله کلیک کنید.

عوارض هیسترکتومی رحم چیست؟

عفونت

یکی از عوارض هیسترکتومی رحم بروز عفونت در ناحیه لگن و رحم است. این عفونت ها تا مدتها بعد از عمل ممکن است ادامه پیدا کنند و بهتر است بیمار تا یکسال زیر نظر متخصص زنان بماند. در مواردی بیمار ممکن است سال های بعدی نیز دچار عفونت شود و دلیل آن نیز وجود بخیه های داخلی که جذبی نیستند.

عفونت یکی از عوارض هیسترکتومی رحم

دردهای لگنی و کمر

دردهای لگنی در اثر عفونت می تواند بعد از هیسترکتومی رحم رخ دهد. یکی دیگر از دلایل آن نیز مربوط به جابجایی اجزای داخلی شکم است که جای رحم را می گیرند. قالب این جابجایی ها مربوط به روده ها است. اگر دردهای کمر را پس از هیسترکتومی تجربه می کنید، تا چند ماه اول طبیعی است. چرا که فیبروم، اندومتریوز و هر عارضه دیگر به کمر فشار زیادی وارد کرده و تا بازگشت کمر به حالت طبیعی، زمان نیاز دارد.

 درد و تورم سینه

یکی از عوارض بعد از هیسترکتومی رحم، درد و تورم سینه ها می باشد. از آنجایی که یکی از مقاصد فعالیت های هورمونی رحم است، با برداشتن آن ممکن است خانم ها درد سینه را تجربه کنند. درد و تورم سینه ناشی از تغییرات هورمونی بسته به شرایط جسمی شما می تواند ادامه پیدا کند. برای رفع آن با متخصص زنان مشورت کنید، برخی داروها می توانند این مشکل را کنترل کنند.

درد سینه یکی از عوارض هیسترکتومی رحم

خطرات بیهوشی

بدترین عوارض هیسترکتومی رحم مربوط به بیهوشی عمل است. در بهترین حالت شما ممکن است مکشلات فراموشی، سردرد، خواب آلودگی و از دست دادن زمان را تجربه کنید. در بدترین حالت هم بسته به وضعیت جسمی، ممکن از  با مشکلات قلبی و ریوی روبرو شوید.

آسیب به مثانه

یکی از نادرترین عوارض هیسترکتومی رحم تغییر عملکرد مثانه است. شما ممکن است تا مدتی پس از عمل دچار تکرر ادرار و یا بی اختیاری شوید. به گونه ای که احساس می کنید باید فوراً به ادرار کنید.

مشکلات مثانه یکی از عوارض هیسترکتومی رحم

چسبندگی بعد از عمل

چسبندگی بعد از عمل یکی از خطرات هیسترکتومی رحم است. بسیاری از بیماران نسبت به مراجعات بعدی به پزشک و درمان زخم های داخلی سهل انگاری می کنند. این موضوع باعث می شود زخم و عفونت داخلی با اجزای داخلی شکم چسبندگی ایجاد کند که به نوبه خود به جراحی دیگری نیاز دارد.

کم خونی

از آنجایی که هیسترکتومی رحم یکی از جراحی های سنگین به حساب می آید، بیمار طی عمل ممکن است خون زیادی از دست بدهد. به همین دلیل طی انجام عمل پزشک تزریق خون را الزامی می داند. پس از عمل نیز باید بیمار به طور مرتب قرص آهن مصرف کند تا کم خونی او بطور کامل رفع شود. این مشکل برای افرادی که در اثر فیبروم دچار فقر آهن شده اند، طی عمل می تواند خطرناک باشد.

کم خونی از عوارض هیسترکتومی رحم

لخته شدن خون

از دیگر خطرات هیسترکتومی رحم می توان به لخته شدن خون اشاره کرد. لخته خود بسیار خطرناک است و می تواند خطر سکته و مرگ را به دنبال داشته باشد. طی 10 سال گذشته پزشکان برای رفع این مشکل جوراب مخصوصی را معرفی می کنند. بیمار پس از عمل باید تا یک یا دو هفته از این جوراب استفاده کند. عدم استفاده از آن خطر منتقل شدن لخته خون و سکته را افزایش می دهد.

مدت زمان بهبودی

یکی از مشکلات بعد از هیسترکتومی رحم این است که شما خیلی دیر خوب می شوید. بر خلاف بسیاری از روش های نوین جراحی که بهبودی سریع را برای بیمار رقم می زنند. بیمار تا یک الی دو هفته باید در رختخواب استراحت کند و فعالیت های سبک داشته باشد.

زمان بهبودی و عوارض هیسترکتومی رحم

اثرات روحی و روانی

از آنجایی که بیمار دیگر قادر به بارداری شدن نیست، ممکن است دچار افسردگی شود. علاوه بر اینکه خانم ها بعد از هیسترکتومی دیگر پریود نمی شوند. این امر باعث می شود، آنها احساس کنند هویت زنانه خود را از دست داده اند.

یائسگی زودرس

یکی از عوارض هیسترکتومی رحم این است که خیلی زودتر از دیگر زنان یائسه می شوید. البته در صورتی که تخمدان ها هم برداشته شوند، این اتفاق می افتد. این اتفاق ممکن است 4 سال زودتر برای شما نسبت به دیگر خانم ها اتفاق بیفتد.

یائسگی یکی از عوارض هیسترکتومی رحم

عوارض عمل برداشتن رحم برای روابط جنسی

یکی از مشکلاتی که بعد از عمل هیسترکتومی ممکن است تجربه کنید، تاثیر آن بر روابط جنسی است. البته میزان تاثیر آن بستگی به شما دارد. تغییر آناتومی واژن و تاثیر عصبی و روحی آن بر خانم ها، بیشتر باعث این موضوع می شود.

برای کاهش عوارض هیسترکتومی رحم چکار کنیم؟

کاهش عوارض و خطرات بعد از هیسترکتومی رحم، بیش از هر چیز نیاز به توجه بیمار دارد. در صورتی که بیمار طبق توصیه های پزشک عمل کند، بهبودی او سریع تر خواهد بود. علاوه بر اینکه عوارض برداشتن رحم برای او کاهش پیدا خواهند کرد.

سوالات متداول عوارض هیسترکتومی رحم

علت بزرگ شدن شکم بعد از هیسترکتومی رحم چیست؟

یکی از علل این موضوع نفخ شکمی است که موجب بزرگتر شدن شکم می شود. با رفع نفخ خیلی زود شکم شما به اندازه طبیعی باز میگردد.

عمل کمر درد بعد از عمل رحم چیست؟

از آنجایی که این عمل در نواحی کمر و لگن انجام می شود، تاثیر خود را روی کمر می گذارد.

آیا بعد از برداشتن رحم پریود میشویم؟

خیر. در صورتی که رحم شما برداشته شود، دیگر پریود نخواهید شد اما سیکل قاعدگی و نشانه های تخمک گذاری را خواهید داشت. با این تفاوت که دیگر خونریزی قاعدگی را ندارید.

کلام پایانی در رابطه با عوارض هیسترکتومی رحم

عوارض بعد از عمل برداشتن رحم تاثیر قابل توجهی بر خانم ها دارد و بیشتر آن عصبی و روحی است. البته شرایط جسمی و سلامتی بیمار نیز می تواند تغییر کند و این نیز به رعایت نکات بعد از عمل بستگی دارد. برای اینکه با این عوارض کمتر روبرو شوید، بهتر است تا یک سال اول زیر نظر متخصص زنان باشید. پس از آن مراجعات بعدی را به پزشک به شما خواهد گفت. طی این مراجعات، انجام آزمایش ها و سونوگرافی به کاهش خطرات عمل هیسترکتومی رحم کمک می کند. دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد تهران است که این جراحی را با کمترین عوارض انجام می دهد.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...