logo

عمل هیسترکتومی رحم یا برداشتن رحم چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل هیسترکتومی رحم یا برداشتن رحم چیست و چگونه انجام می شود؟ عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی برای برداشتن رحم و در مواردی که هیچ روش جراحی دیگری قابل استفاده نباشد، انجام می شود. در موارد نادری که فیبروم رحم به اندازه ای رشد کرده که کل رحم را فرا گرفته است و یا سرطان تمامی اندام های زنانه را درگیر کرده است. چنین مواقعی پزشک چاره ای جز انجام این عمل ندارد. اینجا و در این مطلب قصد داریم از تجربیات خانم دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد بهره بگیریم و تجربیات ایشان را با شما در میان بگذاریم.

عمل هیسترکتومی رحم چیست؟

عمل هیسترکتومی رحم چیست؟

به عمل برداشتن رحم هیسترکتومی گفته می شود. در این جراحی بسته به شرایط بیمار ممکن است دهانه رحم و یا تخمدان ها برداشته شوند که بسیار نادر است. بعد از این عمل دیگر پریود نمی شوید اما چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را در صورت وجود تخمدان خواهید داشت.

چرا هیسترکتومی رحم انجام می شود؟

اگر بیمار هر یک از نشانه های زیر را در خود داشته باشد، می بایست هیسترکتومی رحم برای او انجام شود.

بروز خونریزی غیر طبیعی یا شدید واژینال که با هیچ روش درمانی قابل کنترل نیست.

درد شدید قاعدگی که با روش های درمانی دیگر کنترل نمی شود.

پیشرفت فیبروم رحم به طوری که رحم را نتوان نگه داشت.

افتادگی رحم که می تواند منجر به بی اختیاری ادرار یا مشکل در حرکات روده شود.

سرطان دهانه رحم یا ناهنجاری هایی که ممکن است منجر به سرطان شود.

هیپرپلازی، پولیپ رحم یا آدنومیوز

افزایش درد لگن مربوط به رحم

عمل هیسترکتومی رحم چگونه انجام می شود؟

عمل برداشتن رحم به روش واژینال

در عمل برداشتن رحم به صورت وازینال یک برش در قسمت بالای واژن ایجاد می شود و رحم از این طریق خارج می شود. این روش در مواردی که افتادگی رحم و شرایط غیر بدخیم استفاده می شود. کمترین عوارض و سریعترین بهبودی را تا چهار هفته دارد.

هیسترکتومی رحم به روش واژینال

عمل برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپی

یک لاپاراسکوپ از طریق یک برش کوچک در ناف در قسمت پایین شکم شما وارد می شود. ابزارهای جراحی را از طریق برش های کوچکی که روی شکم ایجاد شده اند، وارد شکم می کنند. رحم را می توان به قطعات کوچک تقسیم می کنند و رحم از طریق شکم یا واژن برداشته می شود.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

بیشتر بخوانید: جراحی لاپاراسکوپی رحم

عمل برداشتن رحم به روش شکمی

در این روش عمل برداشتن رحم یک برش افقی روی شکم ایجاد می شود و از طریق رحم به طور کامل برداشته می شود. این برش از زیر ناف ایجاد می شود. در نهایت جراح از بخیه یا منگنه برای بستن برش های عمل استفاده می کند. معمولاً زمانی که رحم بزرگ شده یا عارضه به سایر نواحی لگن گسترش پیدا کرده باشد، از این روش استفاده می شود. به طور کلی نیاز به بستری طولانی تری در بیمارستان و زمان بهبودی طولانی تری دارد.

هیسترکتومی شکمی

عمل هیسترکتومی چقدر طول می کشد؟

عمل برداشتن رحم یک الی سه ساعت طول می کشد. مدت انجام این عمل بیشتر به سختی عمل و شرایط بیمار بستگی دارد. گاهی رحم بر اثر فیبروم دچار چسبندگی با لوله های فالوپ یا روده ها می شود.

دوره نقاهت هیسترکتومی رحم

اکثر افراد پس از عمل برداشتن رحم چیزی حدود چهار تا شش هفته زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. بهبودی شما به نوع عمل انجام شده و میزان اعضایی که برداشته می شوند، بستگی دارد. دوره نقاهت برای جراحی به روش واژینال و لاپاراسکوپی بسیار کمتر از هیسترکتومی شکمی است.

شما می توانید به تدریج فعالیت خود را شروع کنید. اگر با شروع فعالیت احساس درد داشتید، فعالیت خود را کاهش دهید و یا متوقف کنید.

سوالات متداول

آیا عمل برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

اگر دهانه رحم شما نگه داشته شود، تغییر خاصی در رابطه زناشویی خود احساس نخواهید کرد. ممکن است به مرور خشکی واژن و کاهش میل جنسی را تجربه کنید.

آیا با برداشتن رحم واژن گشاد خواهد شد؟

بسیاری از افراد می پرسند آیا بعد از برداشتن رحم واژن گشاده می شود؟ در صورت برداشتن رحم، امکان گشاد شدن واژن وجود دارد. در اکثر جراحی های این چنینی متخصص زنان، جراحی زیبایی و تنگ کردن واژن را انجام می دهد.

مدت زمان عمل هیسترکتومی رحم چقدر است؟

دو الی سه ساعت

آیا بعد از هیسترکتومی خانمها یائسه می شوند؟

یائسگی بعد از عمل بستگی به این دارد که آیا تخمدان ها برداشته شده باشد یا خیر. اگر تخمدان های شما بعد از هیسترکتومی باقی بماند، بلافاصله وارد یائسگی نخواهید شد. برداشتن هر دو تخمدان بعد در عمل می تواند بلافاصله موجب یائسگی شود.

آیا بعد از عمل به تست پاپ اسمیر نیاز داریم؟

به طور کلی نه. بسته به نوع جراحی که انجام می دهید، پزشک این تست را برای شما انجام می دهد.

آیا بعد از عمل رابطه جنسی با همسرم تغییری می کند؟

نه. در صورتی که تخمدان ها برداشته شوند و خشکی واژن دارید، استفاده از روان کننده می تواند به شما کمک کند.

چه چیزی فضای خالی رحم را بعد از هیسترکتومی پر می کند؟

بعد از عمل دیگر اعضای شکمی شما حرکت می کنند و فضای خالی را پر می کنند. غالباً روده ها این قسمت را پر می کنند.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...