لاپاراسکوپی رحم چگونه انجام می شود؟

عمل لاپاراسکوپی رحم یکی از روش های تشخیصی و درمانی است که برای بیماری های مربوط به رحم کاربرد دارد. طی این روش، بیماری های مختلف مربوط به ناحیه رحم، از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرند. این عمل، یک جراحی کم خطر و کم تهاجم است که برای موارد مختلفی از جمله درمان فیبروم رحم کاربرد دارد. در این مطلب دکتر رویا شهریاری پور، اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه انجام لاپاراسکوپی رحم به شما ارائه داده اند.

جراحی لاپاراسکوپی رحم

عمل لاپاراسکوپی رحم چگونه انجام میشود؟

در عمل لاپاراسکوپی رحم، ابتدا پزشک متخصص برش کوچکی بر روی شکم ایجاد می کند و با استفاده از دوربین های مخصوص (لاپاراسکوپ)، رحم، لوله های رحم و تخمدان های بیمار را ارزیابی می کند. به این صورت که ابتدا روی قسمتی از پوست شکم به اندازه چند شکاف کوچک، برش داده می شود. پس از ورود لاپاراسکوپ به بدن بیمار، در حفره شکمی فرد، گاز دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن آزاد می شود. این کار دستگاه های داخلی را از دیواره های شکمی جدا کرده و ارزیابی جهت جراحی را راحت تر می کند. پس از پایان عمل دستگاه ها از بدن خارج شده و گاز دی اکسید کربن از بدن تخلیه می شود، سپس جای برش بخیه زده می شود.

عوارض لاپاراسکوپی رحم

عمل لاپاراسکوپی رحم برای تشخیص و درمان بیماری های لگنی و شکمی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از لاپاراسکوپ برای دیدن سایر قسمت های بدن مانند مثانه و روده ها نیز استفاده می شود.

چه کسانی نمی توانند لاپاراسکوپی رحم و تخمدان انجام دهند؟

تنها افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، نمی توانند لاپاراسکوپی انجام دهند:

• بانوان یائسه
  • افرادی که اضافه ‌وزن شدید دارند
  • مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی
  • زنانی سابقه عمل جراحی در ناحیه شکم دارند

آمادگی قبل از لاپاراسکوپی رحم

• آزمایشات و عکس برداری های کامل قبل از عمل انجام شود.
  • بیمار باید به مدت حدود 12 ساعت قبل از انجام عمل لاپاراسکوپی چیزی نخورده و یا نیاشامیده باشد.
  • قبل ازعمل اگر فرد داروی خاصی مصرف کرده است به متخصص اطلاع بدهد.
  • اگر فردی مواد مخدر مصرف می کند باید پزشک متخصص را در جریان بگذارد.
  • عدم همراه داشتن جواهرات و زیورآلات در روز عمل.
  • عمل لاپاراسکوپی باید بعد ازاتمام دوره قاعدگی انجام بگیرد.

مدت زمان عمل لاپاراسکوپی رحم

حداقل زمان جراحی لاپارسکوپی رحم حدود 30 تا 90 دقیقه و در صورت درمان عارضه ‌هایی مانند آندومتریوز بیش از این است. در نهایت با انتقال بیمار به بخش ریکاوری، بسته به نوع بیهوشی و واکنش بدن فرد به جراحی می ‌توان پس ازگذراندن 2 تا 4 ساعت بیمارستان را ترک کرد. در واقع، لاپاراسکوپی یک جراحی روزانه است که فرد در همان روز عمل میتواند مرخص ‌شود.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم

۲۴ ساعت اول پس از انجام جراحی بسیار مهم است، پس توصیه می‏کنیم در این بازه زمانی حتما دربیمارستان بمانید. پس از انجام عمل لاپارسکوپی، در دوره نقاهت باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

• تا ۲۴ ساعت تاثیرات بی‌هوشی در بیمار وجود دارد
  • پس از آنکه اثر بی‌هوشی در بیمار از بین رفت ممکن است درمحل بخیه‌ ها احساس درد و سوزش داشته باشد که امری طبیعی است و پزشک می تواند برای شما مسکن و دارو تجویز کند.
  • افرادی که تنها برای تشخیص بیماری این عمل را انجام می‌دهند پس از چند ساعت از بیمارستان مرخص میشوند و پس از یک هفته می‌توانند به کارهای روزانه خود برسند.
  • در صورتی که جراح از بخیه‌های غیر قابل جذب استفاده کرده است، بیمار باید پس از یک هفته برای کشیدن بخیه‌های خود اقدام کند.
  • سعی کنید مسکن‌ها و داروهایی که پزشک پزشک تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید تا زخم‌ها عفونت نکنند و مشکل‌ساز نشوند.
  • به طور معمول فرد میتواند پس از یک هفته تا روز ۱۰ رابطه جنسی داشته باشد.

از آنجایی که بیماری های مربوط به ناباروری زنان با کمک لاپاراسکوپی تشخیص داده می شود، اگر بیماری هایی مانند آندومتریوز با این روش درمان شود بعد از لاپاراسکوپی احتمال بارداری بالا می رود.

تغذیه بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

پس از انجام عمل لاپاراسکوپی رحم، تا 2 هفته باید مایعات زیادی بنوشید. به تدریج می توانید رژیم معمولی خود را از سر بگیرید. در خصوص مصرف مایعات باید بدانید که در ابتدا باید مایعات رقیق و بعد به مرور، مایعات غلیظ مصرف کنید. بدیهی است که باید درباره مصرف مواد غذایی مختلف پس از لاپاراسکوپی، با پزشک خود مشورت کنید.

علائم هشدار دهنده

در صورتی ‎‌که طبق نظر پزشک، به عمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدان نیاز داشته باشید، حتما طبق دستور پزشک عمل کنید. پس از مرخص شدن از بیمارستان، در صورت مشاهده علائم زیر حتما پزشک را مطلع کنید.

• لرز و استفراغ شدید یا مداوم
  • افزایش درد در ناحیه شکم
  • مشاهده علائمی مانند: قرمزی، درد، تورم، خونریزی یا ترشح دراطراف زخم‌ها
  • خونریزی واژینال یا خروج ترشحات غیر طبیعی از واژن
  • وجود درد و تورم دریکی از پاها
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • بارداری خارج از رحمی
  • توده لگنی غیر طبیعی و یا وجود کیست در تخمدان ها وجود داشته باشد
  • تعیین پخش شدگی سرطان و یا برداشت غدد لنفاوی و بافت های مجاوردرسرطان رحم و یا تخمدان
  • دردهای لگنی شدید و مزمن
  • اندومتریوز
  • مشکلات باروری

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم

عمل لاپاراسکوپی رحم عوارض خاصی ندارد؛ با این حال گاهی ممکن است افراد عارضه هایی را تجربه کنند که شامل موارد زیر است:

• آسیب پوستی
  • لخته شدن خون
  • بروز عفونت
  • ایجاد آسیب‌های عصبی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب‌دیدگی اندام‌ مجاور مانند مثانه، کبد و روده‌ها
  • بروز برخی مشکلاتی ادراری
  • خون‌ ریزی و آسیب دیدن عروق شکمی
  • به دلیل تزریق گاز کربن دی اکسید ممکن است تا چند روز نفخ و ناراحتی شکم داشته باشید

هزینه عمل لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان یکی از روش‌های درمانی بسیارموثراست که به منظور تشخیص و درمان بیماری‌های رحم و تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که استفاده از آن چند سالی است رایج شده، جاگزین مناسبی برای جراحی بازمی باشد. زیرا لاپاراسکوپی رحم عوارض کمتری نسبت به جراحی باز دارد و دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی رحم کوتاه ‌تر است و همینطوردرد بعد ازعمل لاپاراسکوپی رحم و مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم کمترازجراحی باز است. به همین دلیل بسیاری از خانم هایی که مشکلاتی در قسمت رحم و تحمدان خود دارند لاپاراسکوپی را به جراحی باز ترجیح می‌دهند. هزینه این عمل با توجه به نوع عمل ، نوع بیمارستان که شامل بیمه درمانی میشود یا خیر و شرایطی که بیمار دارد متفاوت است .