سپتوم رحم

سپتوم رحم چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟ سپتوم رحم یک دیواره از جنس بافت متراکم آندومتر و رحم بوده که از قسمت فوقانی حفره ی رحم شروع شده و به قسمت های پایینی امتداد پیدا می‌کند. سپتوم رحم در برخی موارد ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برخی از بیماران مبتلا به این موضوع تا زمانی که به سنین باروری نرسیده باشند از این وضعیت بی اطلاع هستند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد سپتوم رحم کسب کنید.

سپتوم رحم چیست؟

سپتوم رحم یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی رحمی بوده که در آن غشایی از وسط رحم گذشته و آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند. رحم معمولی یک حفره تو خالی بوده و به شکل گلابی وارونه می‌باشد. اما کسانی که اختلال سپتوم رحم را دارا می‌باشند، به جای یک حفره، دو حفره کوچکتر دارند. به همین علت سپتوم به عنوان یک پارتیشن یا مانع در رحم شما عمل می‌کند.

آشنایی با سپتوم رحم

علائم سپتوم رحم

این اختلال در اکثر افرادی که مبتلا هستند بدون علامت بوده و معمولا علائمی از خود نشان نمی‌دهد و تنها زمانی مطلع می‌شوید که پزشک علت سقط های مکرر و قاعدگی دردناک شما را بررسی می‌کند. در مواردی که فرد دارای سپتوم های بلند رحم بوده، تا وسط دهانه ی رحم امتداد دارند و ممکن است واژن آن ها نیز درگیر شده و به دو نیمه تقسیم شود.

انواع سپتوم رحم

همان طور که بیان کردیم سپتوم رحمی یک مانع فیزیکی است که رحم را به دو قسمت جدا تقسیم می‌کند، این جدایی معمولا از قسمت بالای رحم شروع شده و به سمت واژن گسترش می‌یابد. سپتوم رحم به دو صورت سپتوم کامل رحم و سپتوم ناقص رحم می‌باشد که سپتوم کامل رحم، رحم را به دو حفره کاملا جدا تقسیم کرده و حتی می‌تواند ادامه پیدا کرده و دهانه رحم و واژن را نیز به دو لوله مجزا تقسیم کند. در سپتوم ناقص رحم، حفره رحم تا حدی از هم جدا شده است، در واقع فقط یک فرورفتگی نسبتا کوچک در بالای رحم می‌باشد.

سپتوم رحمی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معمولا معاینه را با بررسی لگن آغاز می‌کند. اما تا زمانی که سپتوم به داخل واژن کشیده نشده باشد، معاینه لگن، عمق یا موقعیت سپتوم را نشان نداده و پزشک می‌تواند از روش های آزمایشی که در ادامه اشاره می‌کنیم، استفاده کند:

• سونوگرافی ترانس واژینال
  • هیستروسکوپی رحم
  • ام آر آی
  • سونوگرافی دو بعدی و سه بعدی لگن
  • هیستروسالپنگوگرافی

درمان سپتوم رحم

بهترین درمان برای سپتوم رحم انجام جراحی لاپاراسکوپی رحم و هیستروسکوپی می‌باشد. پزشک پس از ایجاد شکاف هایی به اندازه حدود یک سانتی متر و ورود ابزارهای مخصوص لاپاراسکوپی، می‌تواند شکل ظاهری رحم را در حفره لگن مشاهده کند. در ادامه با ایجاد برش هایی مثلثی شکل روی رحم و اتصال گوشه های رحم به یکدیگر، اگر رحم به صورت متحدالشکل دیده شود، نشان دهنده وجود سپتوم رحمی است. در صورت تایید سپتوم رحمی به روش لاپاراسکوپی، پزشک در ادامه روش هیستروسکوپی را انجام می‌دهد. در این روش پس از باز  کردن دهانه رحم توسط ابزارها، هیستروسکوپ مجهز به فیبر نوری داخل واژن فرستاده شده و در رحم قرار می‌گیرد. سپس برای سهولت دسترسی و مشاهده اعضای داخلی رحم مایعی شفاف یا گاز دی اکسید کربن داخل رحم فرستاده می‌شود. در نهایت پزشک بافت تقسیم کننده رحم را بریده و از رحم خارج می‌کند. پس از درمان بسیاری از افرادی که چند بار دچار سقط جنین شدند، قادر به باردار شدن خواهند بود. نکته ی حائز اهمیت این است که بعد از برداشته شدن سپتوم رحم با جراحی، بدن نمی‌تواند سپتوم رحم را بازسازی کرده و سپتوم رحم جدا شده نمی‌تواند دوباره رشد کند.