logo

درمان نازایی با ای وی اف

درمان نازایی با ای وی اف، یکی از روش هایی است که برای زوجین دارای مشکلات باروری توصیه می شود. امروزه با تغییر سبک زندگی و مشکلات متعدد، بارداری سخت تر از گذشته شده است. هر روز افراد زیادی با مشکلات بارداری به پزشک مراجعه می کنند تا بتوانند صاحب فرزند شوند. معمولاً پزشک با انجام معاینات و آزمایشات در شرایط خاص، درمان نازایی با IVF را توصیه می کند. حال این روش چگونه انجام می شود و تا چه حد تاثیرگذار است را بر اساس بیانات خانم دکتر رویا شهریاری پور بیان خواهیم کرد. دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد است که افراد متعددی زیر نظر ایشان با IVF درمان و صاحب فرزند شده اند.

درمان نازایی با ای وی اف

درمان نازایی با ای وی اف چگونه انجام می‌شود؟

درمان نازایی با ای وی اف همان لقاح آزمایشگاهی است که توانسته چراغ بسیاری از خانه ها را روشن کند. این روش یکی از راه‌هایی است که در سال های اخیر برای درمان ناباروری تجویز شده و در اکثر مواقع نیز موثر واقع شده است.

درمان ناباروری با ای وی اف با ترکیبی از داروها و روش های جراحی جهت کمک به بارور شدن تخمک توسط اسپرم  انجام می شود. برای انجام آن باید مراحلی را طی کنید که در ادامه آنها را شرح می دهیم. ابتدا و برای قدم اول پزشک برای مادر دارویی را تجویز می کند که باید آن را مصرف کند. این داروها به تخمک ها کمک می کنند بالغ شوند و برای لقاح آماده شوند.

مراحل درمان نازایی با ای وی اف

سپس با استفاده از جراحی این تخمک ها از بدن شما خارج شده تا در آزمایشگاه با اسپرم ترکیب شوند و در نهایت بارور شوند. پس از این که تخمک ها بارور شدند، یک یا چند تخمک در رحم شما قرار داده می شوند. اگر هر یک از تخمک ها در پوشش داخلی رحم شما کاشته شوند، بارداری اتفاق می افتد.

درمان نازایی با ای وی اف معمولاً زمان زیادی تا چند ماه طول می کشد تا نتایج دلخواه به دست بیاید. گاهی اوقات ممکن است در اولین تلاش نتیجه بگیرید و گاهی اوقات هم ممکن است تا آخرین تخمک هم باردار نشوید. اگر مشکلات بارداری دارید، ای وی اف می تواند یک درمان مناسب برای شما باشد. با این حال صد در صد تضمینی نیست و بسته به هر شخص نتایج آن متفاوت خواهد بود.

کاندیدای درمان نازایی با ای وی اف

از آن جایی که درمان نازایی با IVF مخصوص اختلالات ناباروری است، پس به افراد عادی توصیه نمی شود. زنانی که لوله های فالوپ آنها آسیب دیده یا از دست رفته، می توانند کاندید خوبی برای انجام آی وی اف باشند.

همچنین مردانی که ناهنجاری شدید اسپرم دارند و نمی توانند در بارداری موفق باشند نیز می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

درمان با ای وی اف برای زوج هایی که مشکلات طولانی ناباروری دارند نیز توصیه می شود. اگر دارای آندومتریوز شدید هستید، ممکن است نتوانید به روش طبیعی باردار شوید و به IVF نیاز پیدا کنید. در این وضعیت یک بافت اضافه رحم را می پوشاند و در خارج از آن نیز می‌تواند رشد کند. اگر در ناباروری، مشکل از طرف مرد باشد، ممکن است از روش تزریقی خاصی به نام تزریق سیتوپلاسمی اسپرم استفاده شود. در طی این روش، یک اسپرم منفرد به یک تخمک بالغ تزریق می شود تا لقاح انجام شود.

علل تشکیل نشدن جنین در درمان نازایی با ای وی اف

گاهی ممکن است پس از تزریقات زیاد  و لقاح در آزمایشگاه این روش با شکست مواجه شود. علت دقیق آن چیست؟ موارد مختلفی می تواند در این امر دخیل باشد که عبارتند از:

کیفیت پایین اسپرم

از عوامل اصلی تشکیل جنین، اسپرم است. اگر اسپرم‌ها تحرک و کیفیت کافی را نداشته باشند، ممکن است لقاح انجام نشود.

مشکلات مربوط به تخمدان

گاهی اوقات ممکن است تخمدان به داروهای مصرفی پاسخ ندهد و نتواند تخمک‌های با کیفیتی تولید کند.

کیفیت پایین تخمک

علاوه بر اسپرم، تخمک نیز می­تواند از کیفیت پایینی برخوردار باشد، به صورتی که قابلیت بارور شدن نداشته باشد.

اختلالات کروموزومی

این مشکلات می‌توانند در عدم موفقیت ای وی اف تاثیرگذار باشند و کیفیت تخمک را تا حد زیادی پایین بیاورند.

شانس بارداری و درمان نازایی با ای وی اف

گرچه نمی توان یک درصد قطعی از موفقیت درمان ناباروری با آی وی اف داد، این روش نسبت به روش های دیگر درصد موفقیت بیشتری دارد. میزان موفقیت و شانس بارداری در ای وی اف به عوامل مختلفی از جمله سابقه باروری، سن، شیوه زندگی و علت ناباروری بستگی دارد. در کل میزان موفق شدن در این روش درمانی چیزی حدود 70 تا 80 درصد است.

عوامل موثر بر درمان نازایی با ای وی اف

تجربیات مختلف از درمان نازایی با ای وی اف

من برای درمان ناباروری دو بار از ای وی اف استفاده کردم که هر دوی آن‌ها مثبت بودند. در مرحله اول یا همان پانچکر، داروهایی را خوردم و بعد از آن آزمایش و سونوگرافی انجام دادم تا تخمک‌ها از تخمدان من خارج شوند. مرحله بعد نوبت لقاح در آزمایشگاه بود که جنین در آزمایشگاه تشکیل شد و سپس آن را به رحم من انتقال دادند. این پروسه زیاد سخت نیست و اگر شانس باروری داشته باشید، پس از یک ماه باردار خواهید شد.

همسر من دچار کم تحرکی اسپرم بود و ما حدود سه سال به دنبال درمان بودیم. تا این که به اصرار پزشک، درمان نازایی با ای وی اف را امتحان کردیم. یک بار جراحی کیست داشتم و دو بار درمان ناباروری با آی وی اف ناموفق داشتم. با انجام سونوگرافی‌های متعدد و آی وی اف، بار سوم در بارداری موفق شدم.

سوالات متداول

درصد موفقیت درمان ناباروری با آی وی اف چقدر است؟

معمولا موفقیت این درمان بین 70 درصد است و به طور کلی بستگی به شرایط شما خواهد داشت.

آیا ای وی اف مختص زنان است؟

درمان نازایی با ای وی اف مخصوص زنان نیست و مردانی که از اسپرم بی‌کیفیت برخوردار هستند نیز می‌توانند تزریقاتی انجام دهند.

کلام پایانی

درمان نازایی با ای وی اف یکی از روش هایی است که به درمان ناباروری کمک می کند. در واقع نازایی مشکلی است که زوجین زیادی را درگیر می کند. زوجین روش های زیادی را برای درمان خود استفاده می کنند که ای وی اف یکی از موثرترین آنها به حساب می آید. درمان نازایی با IVF مراحل مختلفی دارد که با کمک همسر و پزشک خود می توانید با موفقیت آن را طی کنید. در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در درمان نازایی با IVF کمک کند را بیان کردیم.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...