logo

درمان ناباروری با آی یو آی جدیدترین روش درمان نازایی

درمان ناباروری با آی یو آی جدیدترین روش درمان نازایی است که توانسته درصد موفقیت بارداری را افزایش دهد. نوعی لقاح مصنوعی است که در آن اسپرم ها شسته و ضدعفونی می شوند، سپس در طول تخمک گذاری مستقیماً در داخل رحم قرار می‌گیرند. این به اسپرم سالم کمک می کند تا زمانی که در رحم شما آزاد می شود به تخمک نزدیک تر شود. در این مطلب می خواهیم هر آنچه که به شما در شناخت این موضوع کمک می کند، با بهره گیری از بیانات دکتر رویا شهریاری پور بیان کنیم. دکتر شهریاری پور بهترین متخصص زنان در تهرانپارس و سعادت آباد است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

درمان ناباروری با آی یو آی

درمان ناباروری با آی یو آی یا لقاح داخل رحمی چیست؟

IUI نوعی لقاح مصنوعی داخل رحمی است که برای درمان ناباروری یا نازایی استفاده می شود. در این روش اسپرم مستقیماً در رحم قرار می گیرد. در طول یک بارداری طبیعی، اسپرم باید از واژن و از طریق دهانه رحم، به رحم و لوله های فالوپ شما حرکت کند. هنگامی که تخمدان شما یک تخمک آزاد می کند، به لوله فالوپ شما می رود. در نهایت تخمک و اسپرم یکدیگر را در لوله های فالوپ پیدا می کنند و لقاح صورت گیرد. وقتی چنین اتفاقی نیفتد، با آی یو آی اسپرم جمع آوری شده و ضدعفونی می شود. این اسپرم مستقیماً با یک کاتتر در رحم قرار داده می شود.

آنچه باید قبل از درمان ناباروری با آی یو آی بدانید

چالش هایی که منجر به درمان ناباروری با آی یو آی می شوند

مخاط دهانه رحم

این مخاط توسط دهانه رحم تولید می شود و به اسپرم کمک می کند تا از واژن، رحم و لوله های فالوپ شما عبور کند. مخاط غلیظ گردش اسپرم را خیلی سخت می کند. با IUI، اسپرم دهانه رحم شما را دور میزند و مستقیماً به رحم میرود.

تعداد کم اسپرم

بررسی منی بخشی از رویه درمان می باشد. ممکن است نشان دهد که اسپرم شریک زندگی شما کوچک، ضعیف، کند یا شکل عجیبی دارد. IUI می تواند به این مشکلات کمک کند زیرا فقط اسپرم با کیفیت بالا انتخاب شده و در درمان شما استفاده می شود.

استفاده از اسپرم اهدایی

درمان ناباروری با IUI در مواقعی که اسپرم همسر شما به باروری کمکی نمیکند، از اسپرم اهدایی استفاده می شود. به این کار تلقیح اهدایی یا DI می گویند. DI زمانی انجام می شود که کیفیت اسپرم بسیار پایین باشد و نتوان از آن استفاده کرد. 

آلرژی به منی

در موارد نادر، خانم ها به مایع منی شریک زندگی خود حساسیت دارند. این موضوع می تواند باعث سوزش، تورم و قرمزی در واژن آنها شود. IUI می تواند در چنین مواقعی موثر باشد، زیرا پروتئین های ایجاد کننده آلرژی در طی شستشوی اسپرم حذف می شوند.

مراحل درمان ناباروری با آی یو آی

تخمک گذاری

تعیین زمان تخمک گذاری را می توان با استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری در خانه انجام داد که هورمون لوتئین کننده را تشخیص می دهد. برای ارزیابی دقیق آن متخصص از شما میخواهد یک آزمایش خون هم انجام دهید. سونوگرافی ترانس واژینال هم به بررسی علائم بالغ شدن تخمک کمک می کند. تخمک گذاری معمولا حدود 10 تا 16 روز پس از اولین روز پریودی اتفاق می افتد. تلقیح معمولاً در عرض 24 تا 36 ساعت پس از تشخیص هورمون لوتئین انجام می شود.

آماده سازی نمونه منی

همسر شما باید روز عمل IUI یک نمونه اسپرم تازه ارائه دهد. اسپرم برای تلقیح به خوبی شستشو داده می شود و تنها اسپرهای باکیفیت را طی شستشو جدا می کنند.

مراحل اولیه درمان ناباروری با آی یو آی

لقاح

برا شروع روی تخت دراز می کشید و متخصص زنان یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می دهد. سپس یک کاتتر از طریق دهانه رحم به داخل رحم شما وارد می شود. در نهایت هم نمونه اسپرم شسته شده به رحم تزریق می شود.

اقدامات قبل از درمان ناباروری با آی یو آی

معاینه رحم

سونوگرافی از رحم شما

تجزیه و تحلیل مایع منی

غربالگری عفونت های مقاربتی و سایر بیماری های عفونی 

آزمایش خون

عوارض درمان ناباروری با آی یو آی

گرفتگی خفیف

لکه بینی برای یک یا دو روز

زایمان چند قلو

عفونت

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان

میزان موفقیت درمان ناباروری با آی یو آی چقدر است؟

رده سنیدرصد موفقیت
سن 20 الی 30 سالگی17.6
31 تا 35 سالگی13.3
36 تا 38 سالگی13.4
39 تا 40 سالگی10.6
بالای 40 سال5.4

زمان مراجعه به متخصص برای درمان ناباروری با آی یو آی

زمانی که متوجه شدید لقاح به طور طبیعی انجام نمی شود یا اسپرم همسر شما کیفیت لازم را ندارد، بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید. او به شما مراحلی که باید طی کنید را خواهد گفت. به عنوان نمونه آزمایش هایی که باید انجام دهید و مراقبت هایی که باید دنبال کنید. دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در تهران است که این درمان را به صورت تخصصی انجام می دهد. 

سوالات متداول

درمان IUI چقدر دردناک است؟

بیهوشی برای IUI لازم نیست چون این روش دردناک نیست. ممکن است در حین و بلافاصله پس از لقاح، گرفتگی و ناراحتی خفیفی احساس کنید.

چه داروهایی در طول IUI استفاده می شوند؟

کلومیفن سیترات
لتروزول
hCG یا هورمون گنادوتروپین 
FSH یا هورمون محرک فولیکول
ویتامین های دوران بارداری

هزینه IUI چقدر است؟

مبلغ درمان IUI بسته به کلینیک باروری که مراجعه می کنید، استفاده از داروها و آزمایش های تشخیصی بستگی دارد. هزینه آن تا سال گذشته چیزی در بازه 4 میلیون الی 15 میلیون بوده است.

آی یو آی چقدر در باردار شدن موثر است؟

IUI می تواند بسیار موثر باشد، به خصوص زمانی که از داروهای باروری استفاده می شود. میزان بارداری برای IUI در هنگام استفاده از داروهای باروری می تواند تا 20 درصد باشد. 

کلام پایانی

در نهایت می توان گفت درمان نازایی با IUI یکی از موفقیت آمیزترین روش های درمانی برای ناباروری است. این روش نسبت به IVF ایمن تر و موثرتر است. در این مطلب هر آنچه می توانست در این زمینه به شما کمک کند را بیان کردیم. در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید به انتهای مقاله مراجعه کنید و در بخش دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. 

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...