کیست تخمدان در بارداری خطرناک است؟

کیست تخمدان در بارداری خطرناک است؟ کیست تخمدان در دوران بارداری می تواند شما را نگران کند اما بهتر است نگران هیچ چیز نباشید. اکثر کیست های تخمدان بدون درد هستند و خود به خود ناپدید می شوند. کیست های تخمدان معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند. اگرچه در صورت پارگی می توانند دردناک باشند. اگر کیست پیچ خورده یا باعث پیچ خوردگی تخمدان شود، به جراحی فوری نیاز دارد. در حالی که به ندرت متخصصین کیست تخمدان را در طول بارداری جراحی می کنند. در این مطلب می خواهیم هر آنچه به شما در شناخت این مشکل راهنمایی می کند را با بهره گیری از بیانات خانم دکتر رویا شهریاری پور بیان کنیم. دکتر رویا شهریاری پور بهترین جراح کیست تخمدان در تهران است که بیماران متعددی را با چنین مشکلی درمان کرده اند و زایمان موفقی را برای آنها رقم زده اند.

کیست تخمدان در بارداری

علت کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان در دوران بارداری به ندرت رخ می دهد. همانطور که میدانید کیست عارضه ای است که در آن فولیکولی که تخمک را آزاد می کند، با مایع پر می شود. این فولیکول به جای کوچک شدن، روی تخمدان باقی می ماند و بزرگتر می شود.

کیست تخمدان در بارداری چگونه است؟

این کیست ها معمولاً در اواسط سه ماهه دوم خود به خود ناپدید می شوند. با این حال می توانند روی تخمدان باقی بمانند. همانطور که گفتیم در صورت بزرگ بودن یا ایجاد علائم، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علائم کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان در حاملگی به ندرت علائمی ایجاد می کند. پزشک یا پرستار شما ممکن است با معاینه معمول لگن یا سونوگرافی متوجه این مشکل در شما شود. اگر کیست تخمدان بزرگ شده باشد، ممکن است پاره شود و خونریزی کند. همچنین شما ممکن است پیچ خوردن تخمدان را تجربه کنید که بسیار دردناک است. علائم کیست تخمدان در بارداری به ترتیب عبارتند از:

نفخ مداوم

احساس فشار در شکم

درد هنگام اجابت مزاج

علائم پیچ خوردگی تخمدان در بارداری

پیچ خوردگی تخمدان معمولاً با درد متناوب پایین شکم و در یک طرف مشخص می شود. چنین مشکلی می توان همراه با علائم زیر باشد:

حالت تهوع

استفراغ

تب با شدت کم

پیچ خوردگی تخمدان یک مورد اورژانسی پزشکی است که باید فوراً به آن رسیدگی شود.

درمان کیست تخمدان در بارداری

کیست تخمدان در حاملگی معمولاً درمان نمی شود. چرا که ممکن است به خودی خود از بین برود. در صورتی که کیست تخمدان شما پاره شود، پزشک مسکن با دوز پایین تجویز می کند. بدن معمولا کیست پاره شده را جذب می کند. متخصص زنان در چنین مواقعی از شما می خواهید که استراحت کنید و هیچ فعالیتی نداشته باشید. شما می بایست علاوه بر این مراقب علائم عفونت در خود باشید.

اگر کیست تخمدان بزرگ باشد یا علائم دردناکی ایجاد کند، باید برداشته شود. ممکن است پزشک برای شما جراحی را همراه با استراحت تجویز کند.

کیست تخمدان در بارداری چه شرایطی را برای مادر به وجود می آورد؟

کیست تخمدان در حاملگی به ندرت مشکل ایجاد می کند اما اگر به رشد خود ادامه دهد، ممکن است پاره شود. این پارگی خطرات و عوارضی مانند عفونت را می تواند به دنبال داشته باشد. همانطور که میدانید در دوران بارداری جنین برای رشد نیاز به فضا دارد. با رشد کیست احتمال افزایش درد و ترکیدن آن وجود دارد. بهتر است در دوران بارداری بطور مرتب به متخصص زنان مراجعه کنید و معاینات دوره ای داشته باشید. این کار به کنترل رشد آن در این دوران کمک می کند.

آیا برداشتن کیست تخمدان در بارداری بی خطر است؟

در صورت لزوم، متخصص زنان به شما توصیه می کند که کیست تخمدان را جراحی کنید. اگرچه پزشک شما به احتمال زیاد از برداشتن آن اجتناب می کند، مگر اینکه درد زیادی داشته باشید یا کیست خونریزی داشته باشد. جراحی کیست در دوران بارداری با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود.

با کیست تخمدان بارداری امکان پذیر است؟

بله. البته بهتر است پیش از هرگونه بارداری نسبت به درمان کیست اقدام کنید تا از خطرات آن در دوران حاملگی پیشگیری کنید.

کیست تخمدان در بارداری برای جنین خطری ندارد؟

کیست تخمدان در صورت ترکیدن در دوران بارداری می تواند مشکلاتی مانند عفونت را بوجود آورد که روی جنین تاثیر می گذارد. البته این تاثیر چندان مخرب نیست و در صورت کنترل هیچ خطری برای جنین ندارد.

برای کیست تخمدان در حاملگی معمولاً متخصصین هیچ روشی را برای درمان تجویز نمی کنند. چرا که ممکن است در دوران بارداری دفع شوند و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نکنند. زمانی متخصص زنان برای شما جراحی یا داروی مسکن تجویز می کند که یا پیچ خوردگی تخمدان و یا ترکیدن کیست روبرو شوید. در این مطلب هر آنچه می توانست به شما در شناخت مشکلات بارداری با کیست تخمدان کمک کند را بیان کردیم. دکتر رویا شهریاری پور بهترین جراح لاپاراسکوپی در سعادت آباد است که این جراحی را برای بسیاری از بیماران برای برداشتن کیست تخمدان انجام می دهد.