پولیپ رحم چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

پولیپ رحم چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟ پولیپ زاییده ای است که در پوشش اندومتر تشکیل می شود. این عارضه توسط یک ساقه نازک یا یک پایه پهن به اندومتر متصل می شود و به سمت داخل رحم شما امتداد پیدا می کند. پولیپ های رحمی معمولاً غیرسرطانی هستند اما اگر درمان نشوند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پریودی یا باروری شوند. در این مطلب می خواهیم هر آنچه به شما در شناخت این بیماری کمک می کند را بر اساس بیانات دکتر رویا شهریاری پور بیان کنیم. دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در تهرانپارس است که افراد متعددی را در این مورد درمان کرده است.

پولیپ رحم و آنچه که باید در مورد آن بدانید

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم رشد زاییده ای در لایه داخلی رحم یا همان اندومتر است. گاهی اوقات به آن پولیپ آندومتر هم گفته می شود. پولیپ های رحمی زمانی تشکیل می شوند که بافت آندومتر رشد کند. پولیپ با یک ساقه بسیار نازک به آندومتر شما متصل می شود و به داخل رحم کشیده می شود. معمولاً پولیپ گرد یا بیضی شکل است و اندازه آن از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. ممکن است یک یا چند پولیپ درون رحم و یا خارج از رحم شما تشکیل شود.

پولیپ رحم چیست

پولیپ های رحمی معمولاً خوش خیم و غیر سرطانی هستند اما ممکن است باعث مشکلاتی در پریودی یا توانایی شما برای باروری شوند.

چه کسانی مستعد ابتلا به پولیپ رحم هستند؟

سن یکی از مهمترین عوامل در پیش بینی بوجود آمدن پولیپ رحم است. احتمال ابتلا به پولیپ در سنین 40 تا 50 سالگی بیشتر است. زمانی که به یائسگی نزدیک می شوید، این احتمال افزایش پیدا می کند. پولیپ های رحمی ممکن است بعد از یائسگی ایجاد شوند اما به ندرت افراد زیر 20 سال را درگیر می کند. در صورتی که هر یک از نشانه های زیر را دارید، شما به این عارضه مبتلا شده اید:

دارای اضافه وزن بیش از 25 یا 30 کیلوگرم باشید.

چاق هستید و اضافه وزن بالغ بر 30 کیلوگرم دارید.

فشار خون شما همیشه بالاست و نیاز به کنترل دارد.

استفاده از دارو برای درمان سرطان سینه

دریافت دوز بالایی از استروژن طی یک دوره درمانی

ابتلا به سندرم لیچ یا کاودن

علائم پولیپ رحم

دوره های قاعدگی نامنظم

جریان خون شدید و غیرعادی در طول دوره های قاعدگی

خونریزی یا لکه بینی بین دو قاعدگی

علائم پولیپ رحم

ناباروری

خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی بعد از مقاربت

علت پولیپ رحم

علت پولیپ هنوز مشخص نشده، بسیاری از محققان در پی یافتن علت این عارضه هستند. سطح هورمون ممکن است یک عامل در بوجود آمدن چنین مشکلی باشد. استروژن در ضخیم شدن آندومتر هر ماه در طول چرخه قاعدگی نقش دارد. احتمال آن وجود دارد که این ضخیم شدن به رشد پولیپ کمک کند. اگر میزان استروژن رحم شما بالا برود، احتمال ایجاد پولیپ نیز افزایش پیدا می کند.

روش های تشخیص پولیپ رحم

اولین روش برای تشخیص پولیپ استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال است. در این روش یک دستگاه دستی باریک به نام مبدل اولتراسوند در واژن شما قرار داده می شود. دستگاه امواج صوتی منتشر می کند تا تصویری از داخل رحم شما دریافت کند.

روش دوم استفاده از سونوهیستروگرافی است. پس از سونوگرافی اولیه ترانس واژینال، سونوگرافی رنگی رحم ممکن است برای اطمینان از میزان پولیپ و یا چسبندگی نیاز باشد. در این روش مایع استریل از طریق یک لوله نازک به نام کاتتر به داخل رحم شما فرستاده می شود. این مایع باعث می شود رحم شما منبسط شود و تصویر واضح تری از هر گونه رشد در حفره رحم در طول روش سونوگرافی دیده شود.

سومین روش هیستروسکوپی است که با استفاده از یک لوله بلند و نازک گرفته می شود. این لوله را با یک هیستروسکوپ همراه با لامپ، از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم شما می کنند. هیستروسکوپ به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم را بررسی کند. هیستروسکوپی گاهی همراه با جراحی برای برداشتن پولیپ از رحم انجام می شود.

بیوپسی آندومتر یکی از روش هایی است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. متخصص از یک ابزار پلاستیکی نرم برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم استفاده می کند. نمونه در آزمایشگاه برای تشخیص هرگونه سلول غیر طبیعی مورد آزمایش قرار می گیرد.

کورتاژ آخرین روش برای تشخیص پولیپ هایی است که در رحم تشکیل می شوند. متخصص زنان از یک ابزار فلزی بلند به نام کورت برای جمع آوری بافت از دیواره های داخلی رحم شما استفاده می کند. کورت دارای یک حلقه کوچک در انتهای خود است که برای تراشیدن بافت یا پولیپ استفاده می شود. بافت یا پولیپ هایی که برداشته می شوند، برای بررسی وجود سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده شوند.

پولیپ رحم چگونه درمان می شود؟

درمان پولیپ های رحمی به علائم شما و سایر عواملی که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند، بستگی دارد. اگر هنوز در سنین باروری خود هستید و پولیپ علائمی ایجاد نمی کند، پزشک به جای درمان آن را تحت نظر می گیرد. چرا که پولیپ ممکن است خود به خود از بین برود. درصورتی که یائسگی را پشت سر گذاشته اید و پولیپ علائمی ایجاد می کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.

نمونه ای از پلیپ رحم واقعی

استفاده از دارو

داروهایی که هورمون های شما را متعادل نگه می دارند برای درمان پولیپ های رحمی استفاده می شود. پروژستین ها یا هورمون  آگونیست آزاد کننده گنادوتروپین هستند که برای تسکین علائم استفاده می شوند.

هیستروسکوپی

متخصص زنان می تواند پولیپ شما را در با استفاده از هیستروسکوپی درمان کند. در این روش متخصص زنان هیستروسکوپ و ابزارهایی را وارد واژن می کند تا بتواند پولیپ را بردارد. مزیت هیستروسکوپی دقیق بودن آن است. متخصص زنان است که پولیپ شما را با این ابزارها پیدا کند و  همزمان آن را حذف کند.

چه زمانی باید برای درمان پولیپ رحم به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

زمانی که خونریزی واژینال یا لکه بینی بعد از یائسگی دارید.

خونریزی واژینال یا لکه بینی زمانی که پریود نیستید نیز نیاز به بررسی دارد.

زمانی که خونریزی دوره ای را به صورت شدید یا غیرقابل پیش بینی دارید.

آیا پولیپ رحم دردناک است؟

پولیپ های بزرگ گاهی می توانند باعث درد مبهم در شکم یا کمر شما شوند. شبیه به دردهای قاعدگی که علت آن هم برای شما روشن نیست. اگر چه درد از علائم آن است.

آیا پولیپ های رحم باید با جراحی برداشته شود؟

بستگی دارد. در صورتی که قبل از یائسگی متوجه پولیپ شوید و علائمی ندارید، پولیپ کم خطر در نظر گرفته می شود. ممکن است نیازی به جراحی نباشد. اگر پس از یائسگی هستید یا علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی را تجربه می کنید، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند.

آیا جراحی آن دردناک است؟

متخصص زنان دارویی برای کاهش میزان درد بعد از عمل توصیه می کند. پس از عمل ممکن است کشش و یا فشار را در نواحی که جراحی شده اند، احساس کنید.

روشی برای پیشگیری از پولیپ های رحمی وجود دارد؟

شما نمی توانید از بوجود آمدن آن جلوگیری کنید. می توانید اقدامات لازم را برای تشخیص زودهنگام آنها انجام دهید تا عوارض یا علائم ناخوشایند را دنبال کنید.

خونریزی غیرطبیعی ممکن است نشانه ای از پولیپ های رحمی باشد، به خصوص اگر در دوران یائسگی هستید. داشتن خونریزی غیر معمول می تواند هشدار دهنده باشد اما بیشتر علل خونریزی با سرطان رحم ارتباطی ندارد. با این حال برای اطمینان بیشتر به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر پزشک شما نگران است که یک پولیپ به سرطان تبدیل شود یا پولیپ علائم ناخوشایندی ایجاد کند، جراحی و برداشتن آن را به شما توصیه خواهد کرد.