logo

انواع قرص برای درمان آندومتریوز

انواع قرص برای درمان آندومتریوز تا به امروز در جامعه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته اند. هر یک به نحوی درمان موفقیت آمیزی را برای بیمار رقم زده اند. در کنار استفاده از روش های موجود برای درمان، مصرف قرص برای درمان اندومتریوز یکی از روش های درمانی بدون تهاجم است. بسیاری از پزشکان آن را به بیمار در وهله اول توصیه می کنند. در این مطلب قصد داریم از تجربیات بهترین متخصص زنان در سعادت آباد خانم دکتر رویا شهریاری پور بهره بگیریم و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

قرص برای درمان آندومتریوز

معرفی انواع قرص برای درمان آندومتریوز

قرص ال دی

اولین قرص برای درمان آندومتریوز که توسط پزشکان متعددی تجویز شد، قرص ال دی بود. همانطور که میدانید قرص ال دی یکی از قرص های جلوگیری از بارداری است که مصرف آن در بین بسیاری از خانم ها رواج دارد. استفاده از این قرص می تواند تا حدودی از رشد اندومتریوز جلوگیری کند. علاوه بر این استفاده از آن موجب کاهش دوره قاعدگی و منظم تر شدن آن می شود.

قرص های ضدبارداری معمولاً حاوی پروژسترون و استروژن هستند و تا زمانی که مصرف آنها ادامه پیدا کند، موثر هستند. نحوه مصرف این قرص نیز پشت ورق قید شده است. می توان آن را از روز اول پریودی تا 21 روز بعد مصرف کرد.

درمان اندومتریوز به کمک قرص ویزان یا دینوژست

این قرص برای درمان آندومتریوز در دسته پروژستین ها قرار می گیرد. قرص ویزان یکی از داروهای بسیار کارآمد در زمینه درمان آندومتریوز است. پروژستین در بدن عملکردی مشابه پروژسترون دارد و به نحوی قاعدگی را تنظیم می کند. از آنجایی که آندومتریوز تاثیر قابل توجهی در تغییرات هورمونی و بهم ریختن دوره پریودی دارد، با استفاده از این قرص می توان این مشکل را درمان کرد. این دارو از تاریخ مشخص و بر اساس توصیه پزشک شروع می شود و باید سر ساعت مشخص مصرف شود. در صورت پریودی هم می توانید مصرف آن را ادامه دهید.

استفاده از هر گونه دارو برای درمان آندومتریوز را می بایست زیر نظر متخصص زنان انجام دهید. چرا که مصرف هر گونه دارو در یک دوره زمانی مشخص و براساس وضعیت فعلی بیمار تجویز می شود. شما می توانید به مطب دکتر رویا شهریاری پور مراجعه کنید و بهترین درمان را تجربه کنید.

قرص روکین

بهترین قرص برای درمان اندومتریوز قرص روکین است که به نوعی قرص ضد بارداری بر پایه پروژسترون می باشد. البته این قرص برای آن دسته از خانم ها بهترین به حساب می آید که دیگر قصد بارداری نداشته باشند. تقریبا می توان گفت درمان های فعلی برای اندومتریوز بر پایه پروژسترون هستند. قرص روکیننیز دارای دسپیرونون است که نوعی هورمون پروژسترون  مصنوعی می باشد. مصرف قرص روکین از روز اول قاعدگی شروع می شود و تا 21 روز بعد ادامه پیدا می کند. مصرف آن نیز به این صورت است که باید هر شب یک عدد میل نمایید.

قرص دیان

قرص دیان برای آن دسته از افرادی تجویز می شود که هورمون آندروژن در بدن آنها بالا است. در نظر داشته باشید که مصرف این قرص باید تحت نظر پزشک باشد. استفاده از این قرص برای درمان اندومتریوز منجر به افزایش ضخامت لوله های رحم خواهد شد. پزشک در پی تجویز این دارو، استفاده از داروهای دیگر را نیز به شما توصیه خواهد کرد که ضخامت لوله های رحمی را کنترل کند. این قرص مشابه قرص جلوگیری از باداری استفاده می شود. تاریخ مصرف آن پشت ورق قرص درج شده است. البته تاریخ شروع مصرف و اتمام مصرف را پزشک توصیه می کند.

دانازول

دانازول یکی از بهترین قرص ها برای درمان آندومتریوز و کیست های سینه است. این قرص حاوی هورمون تستوسترون می شود. همچنین برای سرکوب هورمونی هایی که از سوی تخمدان تولید می شوند، استفاده می شود. در نهایت با این تغییرات به کنترل و درمان آندومتریوز کمک می کند. دانازول در دوره قاعدگی و با مصرف روزانه دو قرص برای درمان مشکل فعلی بیمار تجویز می شود.

وروژست

موثرترین و بهترین قرص برای درمان آندومتریوز وروژست می باشد که در چند سال گذشته توسط بسیاری از پزشکان مورد استفاده قرار گرفته است. مکانیزم عملکردی آن به این صورت است که با از بین بردن و تخریب بافت های تشکیل شده اندومتریوز، از رشد آن جلوگیری می کند. این قرص در دوره قاعدگی و معمولاً از روز دوم تا سوم توصیه به مصرف می شود.

بعد از مصرف قرص برای درمان اندومتریوز می توان باردار شد؟

برای اینکه اندومتریوز بتواند رشد کند، به هورمون زنانه استروژن نیاز دارد. به همین جهت اغلب قرص های ضد باروری که برای درمان این بیماری تجویز می شوند، با کاهش سطح این هورمون از رشد اندومتریوز جلوگیری می کنند. 

بر خلاف باور عمومی پس از مصرف دارو برای درمان اندومتریوز همچنان شانس بارداری بالا خواهد بود. در بسیاری از موارد متخصص زنان برای خانم هایی که قصد بارداری دارند و یا مجرد هستید، از داروهایی ضعیف ضد بارداری استفاده می کند.

مدت زمان بهبودی پس از مصرف قرص برای درمان اندومتریوز

مدت زمان بهبودی پس از مصرف دارو برای درمان آندومتریوز، برای هر بیمار متفاوت است. البته با توجه به میزان گسترش آن در رحم و اطراف رحم و یا چسبندگی که ایجاد می کند می توان در مورد مدت زمان بهبودی تصمیم گرفت.

در صورتی که آندومتریوز در مراحل اولیه باشد، با استفاده از داروهایی مانند وروژست می توان آن را درمان کرد. هر چند این موضوع به واکنش توده در بدن بیمار نیز بستگی دارد. دوره درمان با دارو از یک الی سه ماه می تواند متفاوت باشد. 

درمان آندومتریوز با جراحی نیز بر اساس نوعی عمل و شرایط بیمار میتواند از دو هفته الی یک ماه متغیر باشد. البته بیمار پس از این دوره درمان می بایست به طور مرتب زیر نظر متخصص زنان باشد و از عود یا بازگشت آندومتریوز اطمینان حاصل کند.

عوارض مصرف قرص برای اندومتریوز

مصرف قرص برای درمان اندومتریوز یکی از روش های کم تهاجم است که اکثر بیماران آن را نسبت به جراحی ترجیح می دهند. همانطور که پیش تر گفتیم قرص های درمان آندومتریوز عملکردی مشابه با قرص های ضد بارداری دارند. مکانیزم عملکردی این قرص ها بر پایه کاهش هورمون زنانه یعنی استروژن است که در برخی از موارد ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش میل جنسی

حالت تهوع

خونریزی های غیر عادی بین دوره های قاعدگی

بروز حساسیت در سینه ها

کاهش سطح تخمک و عدم باروری

البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که بروز این دسته از عوارض در افراد پس از مصرف دارو برای اندومتریوز نشان دهنده آغاز فرآیند بهبود فرد است.

چه کسانی نباید از قرص برای درمان آندومتریوز استفاده کنند؟

استفاده از دارو برای درمان آندومتریوز برای دختران یا خانم های مجرد با احتیاط تجویز می شود. چرا که استفاده از این داروها می تواند موجب کاهش میزان تخمک ها و عدم باروری در ِآینده برای آنها شود. 

این افراد معمولاً به روش جراحی و یا با استفاده از یک برنامه دارویی محتاطانه درمان می شوند. یعنی پزشک در ابتدا ذخیره تخمک بیمار را بررسی می نماید. پس از بررسی و انجام آزمایشات، تقویت تخمک ها را ابتدا آغاز می کند و پس از آن شروع به درمان آندومتریوز می کند. ممکن است خانمهای مجرد در طول درمان نیاز به فریز کردن تخمک داشته باشند.

سوالات متداول

آیا آندومتری منجر به نازایی می شود؟

بد نیست بدانید که اگر این بیماری رشد کند، به مرور زمان و با رشد خود منجر به مسدود شدن لوله های فالوپ می شود. این تغییر در نهایت منجر به مشکلاتی در بارداری می شود. البته از سویی دیگر درمان آن نیز موجب از دست رفتن تخمک ها می شود.

آیا درمان با قرص برای اندومتریوز موثر است؟

باید توجه نمایید که این بیماری درمان قطعی ندارد و امکان بازگشت بیماری پس از مدتی همچنان وجود دارد. به طور کلی درمان با قرص می تواند از پیشروی بیماری جلوگیری کند.

بهترین قرص موجود برای درمان اندومتریوز چیست؟

در میان قرص های موجود برای درمان این بیماری دو قرص وروژست و ویزان توانسته اند عملکرد مطلوبی میان بیماران مختلف داشته باشند.

کلام پایانی

آندومتریوز یکی از مشکلاتی است که اکثر خانمها در هر رده سنی ممکن است با آن روبرو شوند. روش های درمانی با استفاده از دارو توانسته اند تا حدودی موثر باشند. به طور کلی استفاده از بهترین دارو برای آندومتریوز هم نمی تواند این بیماری را به طور کامل درمان کند. به همین دلیل دارو درمانی بیشتر برای کنترل پیشروی این بیماری استفاده می شود.

البته مصرف قرص برای درمان آندومتریوز برای همه افراد مناسب نبوده و برخی از افراد باید روش های دیگری را برای درمان این عارضه انتخاب نمایند. 

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...