logo

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

مراقبت های بعد از زایمان شامل چه مواردی می‌شود؟ مراقبت های پس از زایمان از اهمیت زیادی برخوردار بوده تا مادر نیروی از دست رفته ی خود را بازیابد. رعایت مراقبت های بعد از زایمان، می‌تواند در به بهبود سریع مادر و پیشگیری از عوارض جانبی کمک زیادی کند. در این برای آشنا شدن با مراقبت های لازم بعد از زایمان با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

بعد از زایمان طبیعی مواردی که اگر انجام دهید به بهبود سریع تر شما کمک می‌کند عبارتند از:

  • استفاده از پد برای کنترل خونریزی
  • پوشیدن لباس راحت و گشاد
  • داشتن رژیم غذایی سالم و حاوی فیبر برای برطرف کردن یبوست
  • استفاده از کیسه یخ برای بهبود تورم یا درد اطراف واژن
  • اجتناب از برقراری رابطه به مدت حداقل 20 روز
  • استفاده از کمپرس سرد و کیسه ی حمام گرم همراه با ماساژ ملایم برای بهبود التهاب و درد نوک پستان
  • نشستن در وان یا لگن آب گرم سه بار در روز برای بهبود سریع و تسکین جای زخم و بخیه ها
مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

چه مدت بعد از زایمان بخیه خوب می‌شود؟

مدت زمان بهبودی بخیه به شرایط بدنی شما و نوع زایمان بستگی دارد. مراقبت از بخیه در دوران نقاهت خطر عفونت را کاهش داده و به مدیریت درد نیز کمک می‌کند. بهبودی بخیه زایمان طبیعی مابین واژن و پرینه بین 2 تا 4 هفته به طول می‌انجامد. اما این تعداد در بانوان مختلف، متفاوت بوده و برای برخی ممکن است بیشتر طول بکشد

مراقبت از بخیه ها بعد از زایمان طبیعی

شما می‌توانید برای کاهش درد و ناراحتی از کیسه یخ در دو روز اول استفاده کنید. بعد از زایمان طبیعی حداقل تا 24 ساعت نباید بخیه در تماس با آب باشد. قبل از تمیز کردن ناحیه پرینه، از یک ضد عفونی کننده یا محلول ضد باکتری برای دست خود استفاده کنید.

راه های کاهش درد پس از زایمان طبیعی

بعد از زایمان طبیعی راه های زیادی برای کنترل دردها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم اما توجه داشته باشید که تمامی این کارها باید زیرنظر پزشک بوده و با مشورت ایشان این کارها را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای ویزیت و زایمان به بهترین متخصص زنان و نازایی در تهران مراجعه کنید.:

مصرف داروهای تجویزی

  • مصرف مکمل های معدنی و ویتامین ها با مشورت پزشک
  • استفاده از سینه بند محکم مانند سوتین ورزشی در صورت شیرندادن به نوزاد برای رفع حساسیت
  • انجام تمرینات Kegels  برای کمک به تقویت عضلات کف لگن و کنترل مثانه برای انجام تمرینات کگل تصور کنید روی یک تیله نشسته اید و ماهیچه های خود را با تصور این که در حال بلند کردن وزنه هستید، ماهیچه های لگن خود را سفت کنید.هر بار سه ثانیه امتحان کرده و با سه شمارش استراحت  کنید. تمرین را حداقل 3 بار در روز 10 تا 15 بار پشت هم انجام دهید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...