logo

تست پاپ اسمیر و نحوه انجام آن

تست پاپ اسمیر و نحوه انجام آن پاپ اسمیر نوعی آزمایش است که برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. با نمونه برداری در طول فرآیند این تست می‌توان عواملی که منجر به سرطان می‌شود را نیز شناسایی کرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره آزمایش پاپ اسمیر برای شما بیان کنیم، با ما همراه باشید.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر نمونه سلول ها را از دهانه رحم جمع آوری کرده و به تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. آزمایش پاپ اسمیر بهترین آزمایشی است که  برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش نمونه ای از سلول های دهانه رحم گرفته می‌شود تا در صورت تشخیص سرطانی بودن سلول ها، اقدامات درمانی به موقع آغاز شود.  این تست برای افرادی که برای درمان سرطان رحم جراحی هیسترکتومی داشته اند انجام نمی‌‌شود. در زنان بالای 30 سال این تست ممکن است همراه با تست ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار به آن HPV  گفته می‌شود، انجام شود. HPV یک عفونت مقاربتی بوده که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. تست پاپ اسمیر بعد از شروع اولین فعالیت جنسی یا بعد از ازدواج باید سالی یکبار انجام شود و پس از دو نتیجه منفی اغلب هر سه سال یکبار تکرار خواهد شد اما باز هم زمان دقیق انجام و تکرار آن به نظر پزشک بستگی دارد.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام تست پاپ اسمیر باید به پشت روی تخت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاشنه های پا در قسمتی به نام رکاب قرار دارد. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی درون واژن قرار داده و دیواره های واژن را برای مشاهده راحت پزشک از یکدیگر جدا می‌کند. سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و دستگاه صاف کننده مسطح به نام اسپاتول نمونه هایی از سلول های دهانه رحم را خارج می‌کند.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

متخصصان توصیه می‌کنند که خانم ها باید هر سه سال یکبار از 21 سالگی تست پاپ اسمیر را انجام دهند، زیرا ممکن است برخی از خانم ها در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم باشند. اگر شرایط زیر را داشته باشید پزشک صلاح می‌داند که تست به صورت مکرر انجام شود:

  • اگر سیستم ایمنی بدن شما به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده باشد.
  • HPV مثبت دارید.
  • اگر بالای 30 سال داشته باشید و طی این مدت در آزمایشات انجام شده نتایج غیرطبیعی مشاهده نشده است.

به علاوه در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید حتما سریع آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید. علائمی مانند:

  • درد یا خونریزی ناگهانی و بدون سابقه قبلی حین رابطه جنسی
  • لکه بینی خارج از سیکل پریودی
  • مشاهده ترشحات غیر طبیعی طی چند روز به طور مداوم
  • احساس درد پیوسته بدون دلیل خاص در ناحیه انتهای واژن

آیا انجام تست پاپ اسمیر در دختران باکره امکان پذیر است؟

برای انجام تست پاپ اسمیر باید ابزار مخصوص آن که اسپکولوم نام دارد وارد دهانه رحم شود و این کار می‌تواند به پرده بکارت دختران آسیب بزند. بنابراین انجام آزمایش پاپ اسمیر برای دختران باکره ممکن نیست. اما در صورتی که نگران ابتلا به بیماری های دهانه رحم هستید می‌توانید از روش های جایگزین مانند معاینات لگنی، سونوگرافی واژینال و آزمایش خون مرتبط با سرطان استفاده کنید.

آیا خونریزی بعد از تست پاپ اسمیر طبیعی است؟

خونریزی بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت خفیف بودن طبیعی است و معمولا به دلیل خراش کوچک روی دهانه رحم یا دیواره واژن ایجاد می‌شود.خونریزی معمولا کم است و بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود. اگر خونریزی شدید باشد طوری که طی یک ساعت به بیش از یک پد نوار بهداشتی نیاز داشته باشید یا خونریزی بیش از 3 روز ادامه داشته باشد حتما با پزشک خود تماس بگیرید.  

پاپ اسمیر چیست؟

آمادگی قبل از انجام تست پاپ اسمیر

برای مطمئن شدن از موثر بودن نتیجه تست پاپ اسمیر باید قبل از انجام آزمایش به نکات زیر توجه داشته باشید و حتما برای انجام آن حتما نزد بهترین متخصص زنان و نازایی در تهران مراجعه کنید.:

  • دو روز قبل از انجام آزمایش رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • دو روز قبل از پاپ اسمیر استحمام ممنوع است.
  • برای نتیجه گیری بهتر ترجیحا در دوران قاعدگی آزمایش پاپ اسمیر انجام ندهید. بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر حداقل 5 روز پس از پایان دوره قاعدگی می‌باشد.
  • مصرف داروهای واژنی، تامپون، کرم و ژل سبب دور شدن سلول های غیرعادی می‌شود یا آن ها را می‌پوشاند به همین علت دو روز قبل از انجام آزمایش مصرف این موارد را محدود کنید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...