logo

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟  این جراحی یکی از جدیدترین متدهای جراحی برای افرادی است که می بایست رحم آنها برداشته شود. از برداشتن رحم با حفظ دهانه رحم تا برداشتن تمامی قسمت های زنانه را می توان با این روش جراحی کرد. ممکن است با شنیدن نام لاپاراسکوپی یا هیسترکتومی در ابتدا دچار نگرانی و اضطراب شوید. با درک کامل و داشتن آگاهی کافی این استرس می تواند کاهش پیدا کند. در ادامه این مطلب عمل جراحی لاپاراسکوپی هیسترکتومی را به کمک خانم دکتر رویا شهریاری پور برای شما شرح خواهیم داد. دکتر رویا شهریاری پور بهترین دکتر لاپاراسکوپی در سعادت آباد تهران است.

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین روش ها برای برداشتن رحم و دیگر عارضه های زنانه است. در این جراحی متد برش شکمی و استفاده از لاپاراسکوپ همانند روش لاپاراسکوپی است. با این تفاوت که اتفاقاتی که درون شکم بیمار می افتد، به روش هیسترکتومی انجام می شود. از این جراحی برای خارج کردن رحم، بخشی از رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها استفاده می شود.

جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی چیست؟

این جراحی نسبت به هیسترکتومی شکمی بسیار عوارض کمتری دارد و بیمار خیلی زود بهبود می یابد. دوران نقاهت که پس از انجام این عمل سپری می کنید، خیلی کمتر از رو هیسترکتومی شکمی خواهد بود.

پس از انجام هیسترکتومی لاپاراسکوپی، دیگر باردار نمی شوید و قاعدگی شما قطع خواهد شد. البته کسانی که دهانه رحم آنها حفظ شده احتمال پیوند رحم برای آنها در آینده وجود دارد. علاوه بر اینکه می توانند از روش های مصنوعی برای بچه دار شدن استفاده کنند. به ویژه اگر تخمدان ها حفظ شده باشند و فعالیت خوبی داشته باشند. برخی از بانوان ممکن است خیلی زود علائم یائسگی را تجربه کنند.

جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

انجام جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی پروسه زیر را در بر می گیرد:

بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد.

پس از آن برش هایی روی شکم بیمار ایجاد می شود.

دستگاه لاپاراسکوپی و دیگر ابزارها از طریق این برش ها وارد بدن بیماری می شوند.

سپس تزریق گاز دی اکسید کرب به شکم بیمار آغاز می شود. با این کار شکم بیمار باد می شوند و جراح دید بهتری نسبت به داخل شکم و بافت ها خواهد داشت.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

نواحی که باید روی رحم برش ایجاد شود، پزشک آن قسمت ها را برش می دهد. سپس رحم را به اجزای کوچکتری تقسیم برش می دهند و از طریق برش های شکمی خارج می کند.

در حین برش دادن قسمت های مختلف، تخلیه شکم از هر گونه خون انجام می شود.

در نهایت پس از خارج کردن رحم و دیگر بافت ها، پزشک دستگاه ها را خارج می کند.

گاز دی اکسید کربن از بدن بیمار تخلیه می شود. برش ها بخیه زده می شوند و عمل به اتمام می رسد.

بیمار در نهایت ریکاوری می شود.

مزایای هیسترکتومی لاپاراسکوپی نسبت به هیسترکتومی شکمی

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی را انجام دهید، بدانید که این عمل مزایای متعددی برای شما دارد. در ادامه به هر یک از این مزایا اشاره ای خواهیم داشت.

کم تهاجمی بودن

در این روش برش های بسیار کوچکی ایجاد می شوند. این مورد به این معنی است که مانند جراحی های دیگر نیازی به برش کامل نیست که در اثر آن خونریزی زیادی به وجود آید.

کوتاه بودن زمان جراحی

برخی از جراحی ها به دلیل پیچیده بودن ممکن است ساعت ها طول بکشند. علاوه بر اینکه مشکلات زیادی در حین جراحی به وجود می آید.

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی، مدت زمان کوتاه تری نسبت به هیسترکتومی شکمی طول می کشد. به دلیل این که کم تهاجمی است، زمان کمتری نیاز به بستری خواهید داشت.

خطر عفونت کمتر

برخی از جراحی هایی که به برش های بزرگ و عمیق نیاز دارند، ریسک ابتلا به عفونت و چسبندگی بعد از عمل در آنها افزایش پیدا می کند. در حالی که در عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی این گونه نیست و شانس عفونت شما کمتر است.

بهبودی زودهنگام برش های جراحی

از آنجایی که برش ها کوچک هستند، خیلی زود خوب می شوند و به مرور اثر آنها از بین خواهد رفت. نسبت به هیسترکتومی که در آن جای بخیه به طور عمیق و ناخوشایند دیده می شود، این عمل جای بخیه کمتری دارد که خیلی زود بهبود می یابند. به مرور زمان اثر آنها کمرنگ تر می شود اما اگر نسبت ظاهر آنها حساس هستید، می توانید آنها را لیزر کنید.

چه افرادی می توانند عمل لاپاراسکوپی هیسترکتومی انجام دهند؟

افرادی که سرطان رحم و یا سرطان تخمدان دارند.

خانم هایی که پریودی های دردناک و سنگین دارند.

افرادی که دردهای لگنی ناشی از اندومتریوز دارند.

خانم هایی که مبتلا به فیبروم پیشرفته هستند و چاره ای جز خارج کردن رحم برای پزشک باقی نمی ماند.

سوالات متداول

این عمل چقدر طول می کشد؟

اگر هیسترکتومی برای بیمار باید به طور کامل انجام شود، چیزی حدود دو الی سه ساعت زمان می برد.

برای انجام این عمل از بیهوشی کامل استفاده می شود؟

بله با توجه به اینکه عمل برای خارج کردن رحم است، بنابراین باید بیهوشی کامل برای بیمار انجام شود.

جای بخیه ها بعد از جراحی چقدر می مانند؟

جای بخیه ها در این روش نسبت به هیسترکتومی کامل کمتر است. از آنجایی هم که بخیه ها کوچک هستند، خیلی زود بهبود می یابند و به مرور اثر آنها از بین خواهد رفت.

کلام پایانی

عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین متدهای جراحی برای خارج کردن رحم است که درصد عوارض کمتری را برای بیمار به دنبال دارد. هر یک مزایای این روش را به شما معرفی کردیم. زمانی که حس می کنید، دچار مشکلات زنانه شده اید، بهتر است که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. متخصص با معاینه و انجام برخی آزمایشات مشکل شما را تشخیص خواهد داد. اگر مشکل شما جدی باشد و به سادگی برطرف نشود، ممکن است نیاز به عمل هیسترکتومی لاپاراسکوپی داشته باشید. دکتر رویا شهریاری پور یکی از بهترین پزشکان در زمینه بیماری های زنان است که می تواند به شما در تشخیص و درمان بیماری ها کمک کند.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...