زایمان سزارین

زایمان سزارین یکی دیگر از روش های تولد نوزاد بوده که در آن پزشک از طریق جراحی شکمی دخالت مستقیم دارد. تا جایی که امکان دارد و به سلامت نوزاد و مادر صدمه ای وارد نمی‌شود پزشک از انجام این نوع زایمان خودداری می‌کند اما ممکن است در مواردی پزشک مجبور باشد از زایمان سزارین برای تولد نوزاد و سالم ماندن او استفاده کند. با ما همراه باشید تا در مورد زایمان سزارین اطلاعات خود را افزایش دهید.

زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین نوعی زایمان غیر طبیعی بوده که معمولا با بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام شده و نوزاد از طریق جراحی و ایجاد برش هایی در ناحیه شکم و رحم از بدن مادر خارج می‌شود. زایمان سزارین زمانی تجویز می‌شود که زایمان طبیعی برای مادر و جنین امن نبوده و یا این که خود مادر بخواهد که زایمان سزارین را انجام دهد. متخصصان زنان معمولا در هفته 39 بارداری زایمان طبیعی را برای مادر برنامه ریزی می‌کنند.

آشنایی با زایمان سزارین

زایمان سزارین چگونه انجام می‌شود؟

قبل از شروع عمل سزارین، رگ گیری برای تزریق دارو و مایعات از طریق آنژیوکت، برای مادر انجام شده و بعد از آن بی حسی به دو روش اسپاینال ( بی حسی نخاعی) و یا اپیدورال انجام می‌شود. در موارد اورژانسی پزشک از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند. پس از بی حسی، جراح یک برش عرضی در بالای اندام تناسلی ایجاد کرده که گاهی این برش می‌تواند به صورت عمودی و از ناف تا بالای اندام تناسلی باشد.عموما از برش افقی برای زایمان سزارین استفاده می‌شود و روش عمودی بیشتر زمان هایی که پزشک بتواند با سرعت بیشتری نوزاد را از رحم خارج کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از انجام برش نوزاد و جفت را از رحم مادر خارج کرده و محل جراحی را بخیه می‌زنند.

دلایل انجام زایمان سزارین

همان طور که اشاره کردیم از زایمان سزارین زمانی که زایمان طبیعی برای مادر و جنین امن نبوده و یا توسط خود فرد خواسته شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به دلایل دیگر انجام زایمان سزارین اشاره خواهیم کرد:

• داشتن سن بالای 35 سال
  • ترس بانوان از درد زایمان طبیعی
  • ابتلا به تبخال تناسلی در زمان زایمان
  • شکستگی لگن و فیبروم رحم بزرگ
  • حاملگی چندقلویی
  • بزرگ بودن سر یا بدن کودک و عدم عبور ایمن از لگن مادر
  • چسبیده بودن جفت به رحم و پایین بودن آن
  • قرار گرفتن نوزاد در حالت افقی یا به پلو
  • کاهش حرکت جنین
  • داشتن تجربه های قبلی سزارین
  • مادرانی با داشتن سابقه بیماری مانند مشکلات قلبی و عروقی، دیابت یا فشار خون بالا

انواع زایمان سزارین

زایمان سزارین با توجه به شرایط مادر و جنین انواعی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم:

سزارین برنامه ریزی شده

سزارین ممکن است قبل از زایمان برنامه ریزی شود که با عنوان سزارین انتخابی نیز شناخته شده است. اگر مادر با یکی از موارد زیر روبرو باشد، پزشک زایمان سزارین را برنامه ریزی می‌کند، زیرا در این شرایط زایمان طبیعی برای مادر یا نوزاد می‌تواند خطرساز باشد:

• اگر نوزاد دارای نقایص مادرزادی خاصی باشد.
  • اگر مشکلات جفت وجود داشته باشد.
  • اگر مادر دارای بیماری های بارداری باشد.

سزارین اورژانسی

از سزارین اورژانسی در موارد حساس مانند زمان هایی که انقباضات رحم مادر ضعیف بوده و دهانه رحم به اندازه کافی باز نشده است استفاده می‌شود. موارد دیگری که از سزارین اورژانسی استفاده می‌شود عبارتند از:

• گیر کردن جنین در مجرای خروجی
  • بیرون زدگی بند ناف از واژن
  • ایست ناگهانی ضربان قلب جنین
  • نشت مایع آمنیوتیک
  • باز نشدن دهانه رحم و عدم پیشرفت زایمان طبیعی
  • تشنج مادر به علت مسمومیت بارداری

فواید زایمان سزارین

از مزایای زایمان سزارین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• داشتن برنامه ریزی قبلی و قابل پیش بینی بودن
  • نجات دهنده جان مادر و نوزاد در موارد خطر