logo

کرایوتراپی زگیل تناسلی و آنچه که باید در مورد آن بدانید

کرایوتراپی زگیل تناسلی و آنچه که باید در مورد آن بدانید را اینجا به شما خواهیم گفت. شاید با شنیدن عبارت کرایوتراپی از خود بپرسید چه خدماتی است و توسط چه پزشکی ارائه می شود. در واقع کرایوتراپی یکی از روش های درمانی با استفاده از سرما و انجماد است که برای درمان مشکلات مختلف از جمله زگیل تناسلی، مورد استفاده قرار می گیرد. کرایوتراپی زگیل تناسلی یکی از جدیدترین اقداماتی است که توسط بسیاری از پزشکان و برای درمان این بیماری استفاده می شود. دکتر رویا شهریاری پور بهترین دکتر لاپاراسکوپی در سعادت آباد از این روش برای درمان زگیل تناسلی استفاده می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید و یا درخواست مشاوره آنلاین خود را در سایت تکمیل کنید.

کرایوتراپی چیست؟
کرایو درمانی یا سرما درمانی چیست؟

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

کرایوتراپی زگیل تناسلی یا Cryotherapy یک روش درمانی با استفاده از انجماد و سرما انجام می شود. از این روش درمانی برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان، رحم، لاغری و موارد دیگر استفاده می شود. در کرایوتراپی گاز نیتروژن به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروژن مایع در از بین بردن تومورها و سلول های سرطانی بسیار موثر است.

نحوه درمان با استفاده از کرایوتراپی
نحوه درمان با استفاده از کرایو درمانی

از کرایوتراپی برای کل بدن و یا تنها قسمتی از بدن استفاده می شود. اگر پزشک از روش کل بدن برای درمان شما استفاده کند، می بایست برای 2 الی 5 دقیقه در یک اتاق سرد بنشینید. در دمای 100- درجه سانتی گراد بدن بیمار در معرض نیتروژن مایع قرار می گیرد. بیمار باید کمترین حجم لباس را برای استفاده از این روش بپوشد.

همچنین در برخی موارد از دستگاهی به نام کرایو پروب استفاده می شود. از این روش به عنوان روش خارجی هم یاد می شود. برای کرایو خارجی، دستگاه تنها قسمت هایی که سلول های ناهنجار دارد را تحت شعاع قرار می دهد.

در کرایوتراپی از چه موادی استفاده می شود؟

در طول کرایوتراپی زگیل تناسلی متخصص سرمای بسیار زیادی را روی بافت های غیرطبیعی اعمال می کند. معمولاً سلولها در برابر دمای بسیار پایین نمی توانند مقاومت کنند و خیلی زود از بین میروند. متخصص زنان می تواند از چند ماده برای سرما درمانی استفاده کند. این مواد به ترتیب زیر است:

نیتروژن مایع

گاز آرگون

اکسید نیتروژن مایع

بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی باید چکار کنیم؟

مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی و هر نوع کرایو درمانی شامل نکاتی است که پزشک به شما توصیه می کند. شما می بایست آنها را به درستی انجام دهید. این نکات مراقبتی به ترتیب عبارتند از:

مصرف آنتی بیوتیک ها به صورت مرتب و بر اساس تجویز پزشک

مراجعه مکرر به پزشک برای انجام معاینه زخم ها

استفاده از پمادهای کورتون یا زینک برای درمان التهاب و تاول

استفاده از آب گرم و شوینده حاوی آنتی باکتریال برای شستشوی روزانه

عدم استفاده از شوینده های حاوی اسانس و معطر

نبستن زخم پس از شستشو تا خشک شدن کامل

تعویض زود هنگام پانسمان

استفاده از ژل پترولیوم برای پیشگیری از عفونت

در صورت جمع شدن زخم به صورت برآمده، از وازلین برای چرب کردن آن استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا پزشک از کرایوتراپی استفاده می کند؟

کرایو درمانی یک روش درمانی با درصد تهاجم کمتر است. از آنجایی که نیاز به بستری و بیهوشی ندارد، توسط بسیاری از پزشکان توصیه می شود.

کرایوتراپی برای زگیل تناسلی درمان موثری است؟

بله. این روش یکی از موثرترین روش های درمانی برای زگیل تناسلی است. با این حال ممکن است ویروس به صورت خفته زیر پوست باقی بماند و مجدداً عود کند. با تکرار درمان، می توان اثر ویروس را به طور کلی از بین برد.

هزینه کرایوتراپی چقدر است؟

بسته به نوع کرایو درمانی که انجام می دهید، هزینه متفاوت است. کریو درمانی های خارجی هزینه 200 الی 300 هزار تومان و کرایو درمانی که برای رحم انجام می شود، یک میلیون و پانصد الی دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه دارد.

افتادن زگیل بعد از سرما درمانی چقدر طول می کشد؟

چند روز بعد از کرایو زگیل می افتد؟ این سوالی است که اکثر افراد پس از گذراندن جلسه کرایو درمانی می پرسند. به طور معمول زگیل پس از 3 الی 4 روز، سیاه می شود و خود به خود می افتد. دستکاری آنها می تواند روند درمان را طولانی تر کند. بنابراین اجازه دهید به روال طبیعی خود به خود از روی پوست جدا شده و بیفتند.

تاول های بعد از کرایو درمانی طبیعی است؟

تاول بعد از کرایوتراپی کاملاً طبیعی است. پوست در معرض سرمای بسیار زیاد قرار می گیرد و می سوزد. پس کاملاً طبیعی است که تاول بزند. تاول ها پس از مدتی از بین می روند و پوست جدید و سالم رشد می کند.

کرایوتراپی درد دارد؟

کرایوتراپی درد ندارد. قرار گرفتن در معرض سرمای بسیار زیاد می تواند احساس عجیبی به شما بدهد. بیش از درد شما ممکن است واکنش های بدن خود را در برابر سرما که اولین بار است آن را تجربه می کنید، احساس کنید. متخصص از بی حسی برای این کار استفاده می کند، بنابراین نگران درد آن نباشید.

کلام پایانی

کرایوتراپی یا سرما درمانی یکی از روش های درمانی پیشرفته است که از آن برای درمان زگیل تناسلی و سلول های غیرطبیعی دهانه رحم استفاده می شود. اکثر افراد آن را با عنوان فریز کردن می شناسند. در فریز کردن از سرمای با دمای 100- الی 150- درجه سانتی گراد استفاده می شود تا درمان صورت گیرد. پس از کرایو درمانی تاول هایی به جا می مانند که با رعایت نکات و توصیه های پزشک از بین می روند.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...