logo

آنچه که باید در مورد مراقبت بعد از کرایوتراپی بدانید

آنچه باید از مراقبت بعد از کرایوتراپی بدانید، به شما در شناخت بسیاری از نکات مراقبتی بعد از فریز زگیل تناسلی کمک می کند. این نکات توسط پزشک به شما توصیه می شود. مراقبت هایی که بیشتر بهداشتی هستند و با رعایت آنها می توان به بهبودی زخم و تاول کمک کرد. از نحوه شستشو گرفته تا استفاده از پماد بعد از کرایو، نکاتی هستند که باید به صورت روزانه به آنها توجه کنید. در این مطلب قصد داریم این نکات را طبق توصیه های خانم دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد دنبال کنیم. با ما همراه باشید و این مطلب پربار را از دست ندهید.

مراقبت بعد از کرایوتراپی چگونه انجام می شود؟
چگونه از زخم های بعد از کرایوتراپی مراقبت کنیم؟

بعد از کرایوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از فریز زگیل تناسلی پوست قرمز می شود و ممکن است تاول بزند. همچنین ممکن است ناحیه ای که فریز شده متورم شود. علاوه بر این ممکن است شاهد ترشحاتی از زخم ها باشید. این روند 7 الی 10 روز ادامه پیدا می کند و بعد از آن هیچ اثری از زخم، التهاب و تاول باقی نمی ماند.  

مراقبت بعد از کرایوتراپی - قبل و بعد از کرایو
عکس زگیل تناسلی بعد از کرایو

همچنین بعد از کرایوتراپی ممکن است بخشی از موهای آن ناحیه بسوزد و به طور دائمی از بین برود. علاوه بر تغییرات پوستی و آثار لک که ممکن است پس از مدتی از بین بروند و یا به طور دائمی روی پوست شما بمانند.

با این تغییرات پوستی بعد از کرایو باید چه کرد؟ با ما همراه باشید تا در بخش های دیگر شما را در جریان تمامی موارد بگذاریم.

نکات مهم در مراقبت بعد از کرایوتراپی

بعد از فریز زگیل چه باید کرد؟ این سوالی است که مطمئناً شما را که سرمادرمانی انجام داده اید، مطرح می شود. مراقبت های بعد از کرایوتراپی از جمله نکاتی هستند که شما باید آنها را طبق توصیه پزشک دنبال کنید. تک تک این نکات را در این بخش از مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

 تاول ها را دستکاری نکنید

تاول بعد از فریز زگیل تناسلی امری کاملاً طبیعی است. چرا که زگیل های تناسلی را با دمای 100 درجه زیر صفر می سوزانند. این تاول ها را به هیچ عنوان دستکاری نکنید و نترکانید. چرا که ویروس هنوز در آن ناحیه وجود دارد و به طور کامل از بین نرفته است. با دستکاری تاول ها درصد بهبودی بعد از فریز کردن زگیل تناسلی کمتر می شود. در صورت ترکیدن تاول بعد از کرایو، فقط کافی است آن ناحیه را استریل کنید.

شستشو بعد از کرایوتراپی

یک نکته مهم در مراقبت بعد از کرایوتراپی، شستشوی زخم ها است. ناحیه کرایوتراپی شده را روزانه با آب گرم و صابون بچه تمیز کنید. صابون بچه از عطر و مواد مضر کمتری برای زخم برخوردار است. به همین دلیل اکثر پزشکان استفاده از آن را برای شستشوی زخم بعد از عمل و درمان توصیه می کنند.

استفاده از وازلین و پماد زینک اکساید بعد از کرایو

برای دنبال کردن مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی، استفاده از پماد بعد از کرایوتراپی توصیه می شود. پماد زینک خاصیت ضد باکتری دارد. استفاده از پماد زینک اکسید بعد از کرایوتراپی، تاول ها را بهبود می دهد. این پماد را هر 8 ساعت یا هر 12 ساعت روی پوست بمالید. بهتر است پیش از هر کاری، زخم ها را به خوبی شسته و تمیز کنید.

استفاده از وزلین و پماد زینک برای مراقبت بعد از کرایوتراپی
پماد و وازلین برای مراقبت های بعد از فریزر زگیل تناسلی

همچنین استفاده از وازلین بعد از کرایوتراپی برای 2 هفته توصیه می شود. وازلین به پوست شما کمک می کند، خشک و پوسته پوسته نشود. سعی کنید بطور مرتب این نواحی را چرب کنید.

پس از شستشو اجازه دهید زخم ها خشک شوند

برای درمان زخم ها بعد از فریز زگیل تناسلی، بهتر است پس از شستشو روی زخم ها پانسمانی قرار ندهید. اجازه دهید زخم ها به طور کامل خشک شوند و پس از آن، آنها را پانسمان کنید. باز ماندن زخم به خشک شدن آن و بهبودی هر چه سریع تر آن کمک می کند.

استفاده از گاز استریل برای مقابله با خونریزی

برخی افراد پس از فریز زگیل تناسلی ممکن است دچار خونریزی شوند. برای متوقف کردن خونریزی از یک گاز استریل استفاده کنید. گاز استریل را روی محل خونریزی قرار دهید و آن را به مدت 15 دقیقه فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. اگر خونریزی متوقف نشد، مجدداً با گاز استریل دیگر این کار را تکرار کنید. در نهایت و در صورت متوقف نشدن خونریزی فوراً پزشک خود را جریان بگذارید.

از مواد آرایشی و لوسیون استفاده نکنید!

یکی از نکات مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی شامل استفاده نکردن از لوسیون در ناحیه تحت درمان است. بهتر است به مدت دو هفته الی 20 روز از هیچ لوسیون یا مواد آرایشی در این نواحی استفاده نکنید.

عدم استفاده از لوسیون و مراقبت بعد از کرایوتراپی
بعد از کرایو از لوسیون و کرم های آرایشی برای زخم و تاول استفاده نکنید!

پس از بهبودی کامل می توانید روی نواحی فریز شده، از ضدآفتاب استفاده کنید. استفاده از ضدآفتاب SPF30 مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید

مراقبت بعد از کرایوتراپی شامل خودداری از برقراری رابطه جنسی نیز می باشد. بهتر است تا مدتی پس از کرایوتراپی با شریک جنسی خود رابطه جنسی برقرار نکنید. چون ویروس زگیل تناسلی در ناحیه فریز شده وجود دارد و امکان انتشار آن بالاست. تا اطمینان از بهبودی کامل و تا دو هفته هیچ رابطه جنسی نداشته باشید.

موارد اورژانسی در مراقبت بعد از کرایوتراپی

با رعایت نکات مراقبت بعد از کرایو، زخم های شما خیلی زود و در طی 7 روز الی 14 روز خوب خواهند شد. با این حال موارد اورژانسی هم وجود دارد که باید برای آنها به پزشک مراجعه کرد. این موارد به ترتیب عبارتند از:

تب بالای 38 درجه سانتی گراد

تب و لرز و احساس سرما

گسترش تورم به نواحی غیر ویروسی

افزایش میزان درد در ناحیه فریز شده

ترشح بسیار زیاد مایع زرد و سبز بدبو از زخم ها که نشانه عفونت است.

هر مشکل غیرمنتظره دیگر که انتظار آن را نداشتید.

سوالات متداول در مورد مراقبت بعد از کرایوتراپی


توصیه های دکتر رویا شهریاری پور در مورد مراقبت بعد از کرایوتراپی

کلام پایانی در مورد مراقبت بعد از کرایوتراپی

آنچه که باید در مورد مراقبت بعد از کرایوتراپی بدانید را در این مقاله بیان کردیم. شستشوی زخم، مراقبت از تاول ها و دستکاری نکردن آنها، استفاده از پماد و وازلین و همچنین مشکلاتی که ممکن است با آنها روبرو شوید. با وجود شرایط غیرطبیعی، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت وجود هر گونه عفونت، پزشک درمان های لازم را انجام می دهد.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...