خواندن و تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

خواندن و تفسیر آزمایش پاپ اسمیر کار چندان سختی نیست. معمولا این آزمایش بصورت یک تست لگنی انجام می شود. در اکثر مواقع افراد برای تفسیر و تجزیه و تحلیل بیشتر نتایج آزمایش خود به پزشکان متعدد مراجعه می کنند. برخی از افراد نیز تمایل دارند قبل از مراجعه به پزشک، خودشان نیز اطلاعاتی در خصوص نتایج آزمایش به دست آورند. به عبارتی دیگر تمایل دارند از فاکتورها و تفسیر آزمایش پاپ اسمیر سر در بیاورند. در این مطلب قصد داریم با بهره گیری از راهنمایی های خانم دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد، جواب این آزمایش را بررسی کنیم.

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر و خواندن آن

معنی هر قسمت برای تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

Within normal limits: وضعیت بیمار نرمال است.

Benign reactive changes: واکنش به تغییرات و خوش خیم بودن

Low grade: مواردی که نشانه های خفیفی در تست دارند.

High Grade: مواردی که نشانه های قوی از آنها در تست دیده شده اند.

Invasive Carcinoma: درصد کارسینوم مهاجم دیده شده در تست را نشان می دهد.

Inflammation: میزان عفونت در ترشحات رحم و التهاب دهانه رحم

Microbiology: نتایج میکروبیولوژی

مهمترین فاکتورها در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

Mild

کلمه  Mild در تست پاپ اسمیر به این معنی است که اندکی التهاب در دهانه رحم شما وجود دارد. نگران نباشید زیرا به راحتی با مصرف دارو، قابل درمان است.

Severe

این کلمه در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر به این معنی است که میزان التهاب در دهانه رحم، در سطح متوسط قرار دارد.

Moderate

این کلمه نمایانگر التهاب شدید در ناحیه دهانه رحم است. moderate نشان دهنده عفونت شدید در دهانه رحم است که فورا باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید و پروسه درمان را شروع کنید.

نتیجه نهایی در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

نتیجه Normal

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر، نتیجه Normal نشان دهنده این است که همه سلول های دهانه رحم سالم و طبیعی هستند. نتیجه نرمال به این معنی است که سلول های دهانه رحم سرطانی نیستند. قطعا نتیجه طبیعی، یک نتیحه بسیار خوب است. دقت کنید که این آزمایش را باید به صورت دوره ای و منظم انجام دهید. ممکن است برخی سلول هایی که احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد، در نتایج آزمایش سال جاری مشخص نباشد. در عین حال نتایج پاپ اسمیر سال بعد، این سلول ها سرطانی تشخیص داده شوند.

نتیجه Unclear

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر Unclear به معنای ناواضح است. به این معنی که وضعیت تغییرات سلول های پوششی در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته اند اما به طور کامل واضح و مشخص نیست. بنابراین فرد باید پس از گذشت 6 ماه تا یک سال دوباره این آزمایش را تکرار کند.

نتیجهAbnormal

مفهوم کلمه Abnormal یا غیر طبیعی یعنی اینکه سلول های رحم دچار تغییراتی شده اند. این حالت باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد که انواع مختلفی دارد. یک نتیجه Abnormal یا غیر طبیعی می تواند نشان دهنده سرطان رحم باشد. سلول های غیر عادی که باعث به وجود آمدن سرطان می شوند، ممکن است بافت و اندام های خارج رحم را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین این نتیجه نیازمند بررسی بیشتر است.

نتیجه Unsatisfactory

در تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر کلمه Unsatisfactory به معنای نامناسب بودن نمونه است. یعنی اینکه کیفیت نمونه چندان رضایت بخش نیست. در واقع نمونه ای با این نتیجه نامگذاری می شود که بیش از 80 درصد سلول های آن مشخص و واضح نباشند. اگر سلول های مورد نظر توسط التهاب یا خون پوشیده شده باشند یا میزان سلول های مورد نیاز رحم ناکافی باشند، نتیجهUnsatisfactory می شود.

نکات مهم در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

دو نکته مهم درباره تفسیر آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد. مورد اول در خصوص پاپ اسمیر منفی کاذب است. در واقع منفی بودن تست، نشان دهنده سلامت سلول های دهانه رحم است. در حالی که وجود کلمه کاذب در کنار کلمه منفی به ما نشان می دهد که سلول های دهانه رحم در سلامت کامل به سر نمی برند. بلکه ممکن است نشان از سرطانی شدن سلول های دهانه رحم باشد.

به طور کلی پاپ اسمیر منفی کاذب باعث به تاخیر افتادن تشخیص و درمان سرطان می شود. از طرفی دیگر پاپ اسمیر مثبت کاذب کاملا بالعکس است. به این صورت که اگر در تفسیر آزمایش خود جواب مثبت را مشاهده کردید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. نتیجه مثبت یعنی اینکه سلول های دهانه رحم سالم و غیر سرطانی هستند.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

در واقع آزمایشی برای تشخیص احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم است. همچنین احتمال وجود عفونت و التهابات دهانه رحم نیز در این تست مشخص می شوند.

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر چه چیزی به ما نشان داده می شود؟

شما در قسمت Inflammation برگه آزمایش، می توانید میزان عفونت یا التهابات احتمالی دهانه رحم را مشاهده کنید.

آیا می توان این تست را در زمان پریودی انجام داد؟

بهتر است در این دوران انجام نشود زیرا پریود بودن بر نتایج این تست تاثیر خواهد گذاشت. بهترین زمان برای انجام این تست حداقل پنج روز پس از پایان عادت ماهانه است.

جواب تست پاپ اسمیر چند روزه آماده خواهد شد؟

معمولا جواب این آزمایش حدود 3 الی 7 روز به طول می انجامد. به طور کلی آماده کردن آماده سازی این آزمایش به آزمایشگاه بستگی دارد.

آیا خونریزی بعد از انجام این آزمایش نرمال است؟

بله. برخی بانوان ممکن است بعد از انجام این تست دچار خونریزی شوند، این خونریزی طبیعی بوده و بعد از گذشت مدتی برطرف خواهد شد.

هر چند در این مطلب اصطلاحات و تفسیر آزمایش پاپ اسمیر به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت اما تفسیر دقیق و کامل این تست توسط پزشک متخصص انجام می شود. بنابراین سعی کنید برای دریافت تفسیر دقیق به پزشک مراجعه کرده و از ایشان راهنمایی بخواهید. هرگز با توجه به اطلاعات محدودی که در این زمینه دارید، اقدام به نتیجه گیری از برگه آزمایش نکنید.