logo

پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در چه مواردی با یکدیگر تفاوت دارند؟

پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در چه مواردی با یکدیگر تفاوت دارند؟ برخی از افراد تصور می‌کنند هر دوی این آزمایشات یکی است، در صورتی که تفاوت بسیاری در نحوه انجام و کاربرد هریک از این دو وجود دارد. تفاوت پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در نهایی شدن آزمایش است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل تفاوت های کولپوسکوپی و پاپ اسمیر را برای شما بیان کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت های پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

پزشک ابتدا برای بیمار تست پاپ اسمیر را تجویز می‌کند. پس از خواندن جواب آزمایش در صورتی که در نتیجه مورد مشکوکی دید، برای بررسی دقیق تر کولپوسکوپی را تجویز می‌کند. اما به طور کلی این دو با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه آن ها را بیان می‌کنیم:

نحوه انجام

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر دهانه رحم با وسیله ای به نام اسپکولوم برای قابل مشاهده بودن این بخش باز می‌شود. این آزمایش کاملا بدون درد بوده و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. برای انجام کولپوسکوپی ابتدا پزشک محلولی از یک اسید خفیف مثل اسید استیک را درون دهانه رحم برای مشاهده سلول های غیرطبیعی اسپری می‌کند. در صورت لزوم باید از ناحیه نمونه یا بیوپسی گرفته شود. این نمونه برداری ممکن است کمی درد داشته باشد که این درد زیاد نبوده و با مصرف مسکن قابل کنترل است.

تفاوت پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

هزینه

به طور کلی هزینه ی دقیقی برای هر کدام از این روش ها نمی‌توان مشخص کرد زیرا عوامل مختلفی در تعیین هزینه ها موثر می‌باشد. اما اغلب هزینه پاپ اسمیر کمتر از کولپوسکوپی می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که برای اطلاع دقیق از هزینه ها سوالاتی از پزشک خود در جلسه مشاوره بپرسید. به این نکته توجه داشته باشید که هر دو این آزمایش ها تحت پوشش بیمه می‌باشد.

میزان دقت

از کولپوسکوپی و پاپ اسمیر برای مشاهده دهانه رحم استفاده می‌شود، اما پاپ اسمیر از دقت کمتری برخوردار است. دقت این آزمایش 60 % بوده و تنها می‌تواند داشتن مشکل را مشخص کند اما محل آن قابل تشخیص نیست. کولپوسکوپی به شما کمک می‌کند تا به طور دقیق بتوان وجود سلول های سرطانی را تایید و گرید آن را تعیین کرد. به دلیل استفاده از محلول اسیدی شناسایی سلول های مشکوک با دقت بالایی انجام می‌شود. دقت این آزمایش 99% است و مشاهده رحم با دوربین باکیفیت و دقت بالا، امکان شناسایی را به بهترین نحو فراهم می‌کند.

تکرار آزمایش

تست پاپ اسمیر با توجه به سن و وضعیت سلامتی زنان به صورت دوره ای سالانه یا هر سه سال یکبار تجویز می‌شود. اما به صورت روتین در صورتی که تست پاپ اسمیر شما مثبت باشد نیاز به انجام کولپوسکوپی دهانه رحم خواهید داشت و انجام کولپوسکوپی تا زمانی که پزشک تجویز کند، لزومی نخواهد داشت.

علت انجام

هر کدام از این آزمایشات برای هدف های خاصی انجام می‌شوند. تست پاپ اسمیر معمولا برای تشخیص عفونت یا پیدا کردن علائم اولیه سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. اما کولپوسکوپی رحم برای ارزیابی زگیل تناسلی روی دهانه رحم، التهاب دهانه رحم، پولیپ سرویکس یا بررسی علت درد و خونریزی غیرطبیعی واژن انجام می‌شود.

تفاوت پاپ اسمیر و کولپوسکوپی در چه مواردی است؟

تست پاپ اسمیر بهتر است یا کولپوسکوپی؟

با توجه به مطالب بیان شده هر دو تست خوب هستند و کاربردهای مخصوص خود را دارند و یکی بهتر از دیگری نیست. هر دوی این آزمایش ها باید در جای خود انجام شوند. به طور کلی نتیجه ی پاپ اسمیر مشخص می‌کند که کولپوسکوپی نیاز دارید یا خیر. برای این آزمایش ها بحث بهتر بودن با وجود دقیق تر بودن کولپوسکوپی نسبت به پاپ اسمیر مطرح نیست.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...