logo

شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم چقدر است؟

شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم چقدر است؟ لاپاراسکوپی رحم یکی از جراحی های زنان است که برای درمان فیبروم، آندومتریوز و دیگر مشکلات رحمی مورد استفاده قرار می گیرد. در پی آن ممکن است خانمها با مشکلاتی در بارداری مواجه شوند. هر چند برخی گزارشات پس از لاپاراسکوپی رحم حاکی از بارداری دوقلو است و این نشان دهنده امیدوار کننده بودن وضعیت پس از لاپاراسکوپی است. در واقع وجود مشکل در بارداری تا حدودی ارتباطی به لاپاارسکوپی ندارد. از سویی دیگر بی ارتباط به نوع لاپاراسکوپی انجام شده و شرایط بیمار نیست. به لحاظ پزشکی به اثبات رسیده که انجام لاپارسکوپی به افزایش شانس بارداری کمک می کند و بیماری هایی که مانع باروری می شوند را درمان می کند.

بارداری بعد از لاپارسکوپی رحم
شانس بارداری پس از لاپاراسکوپی رحم چقدر است؟

جراحی لاپاراسکوپی رحم چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی رحم یک جراحی سرپایی و ایمن است که با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. در اکثر موارد بیمار می تواند در همان روز به خانه بازگردد. در طول جراحی، جراح یک یا چند برش کوچک در شکم ایجاد می کند. سپس لاپاراسکوپ که یک لوله فیبر نوری نازک و روشن است را به همراه یک دوربین وارد شکم می کند. در این مرحله درون حفره شکم، گاز کربن دی اکسید تزریق می شود تا جراح بتواند اندام داخلی را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. با یک دید واضح، تشخیص مشکل و برطرف کردن آن با جراحی آسان تر می شود.

کاربرد لاپاراسکوپی رحم

لاپاراسکوپی رحم برای طیف گسترده ای از بیماری های بانوان بکار می رود. این روش در درجه اول یک روش تشخیصی است که پزشک از طریق آن می تواند داخل رحم و سایر اندام را مورد بررسی قرار دهد. سپس عارضه های مختلف را تشخیص و درمان کند. در صورت وجود عارضه و نیاز به درمان، لاپاراسکوپی درمانی نیز اجرا می شود که طی آن بیماری های مختلفی از جمله موارد زیر درمان می شوند:

بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم و انواع بیماری های زنان

چرا بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم اتفاق نمی افتد؟

دلایل عدم بارداری پس از لاپاراسکوپی رحم متفاوت هستند. بسیاری از بانوان به دلیل وجود مشکلات فیزیکی در لگن و دستگاه تناسلی که روی باروری تاثیر منفی دارند، قادر به باردار شدن نیستند. مسائل مختلفی می تواند منجر به ناباروری پس از لاپاراسکوپی شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

بافت اسکار ناشی از عفونت

وجود برخی جراحات ناشی از جراحی ها

کیست اندومتریوز

کیست های تخمدان

پولیپ یا فیبروم در رحم

لاپاراسکوپی رحم یک روش مفید است، زیرا می تواند به راحتی مشکلی را که با سونوگرافی قابل مشاهده نیست را تشخیص دهد. پزشک می تواند در حین انجام این عمل مشکل را برطرف کند.

شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

بانوانی که لاپاراسکوپی رحم انجام می دهند، شانس بارداری پس از لاپاراسکوپی رحم برای آنها افزایش پیدا می کند. چرا که ضایعاتی مانند آندومتر، فیبروم و پولیپ، انسداد لوله فالوپ و مشکلات مشابه آنها در این عمل برطرف می شوند. عملاً پس از این عمل دیگر مانعی برای باروری ندارند. بنابراین شانس بارداری آنها افزایش پیدا می کند.

اگر می خواهید به طور طبیعی باردار شوید، انجام عمل جراحی می تواند بر زمان بارداری تأثیر بگذارد. پس از جراحی باید چند هفته استراحت کنید. مهم است که به بدن خود زمان بدهید تا ریکاوری شود. به طور کلی باید منتظر بمانید تا زخم و جای برش به درستی بهبود یابد که ممکن است حدود 3 تا 5 ماه طول بکشد. مراجعه به بهترین جراح لاپاراسکوپی در تهران می تواند شانس شما را برای باروری افزایش دهد.

لاپاراسکوپی رحم و بارداری

عوامل موثر بر بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

برای بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم لازم است مدتی صبر کنید تا کاملاً از جراحی بهبود یابید. انجام جراحی لاپاراسکوپی می تواند زمان باردار شدن شما را 3 الی 4 ماه به تاخیر بیاندازد. اگر ترجیح می دهید این زمان کمتر باشد، می بایست اقداماتی را دنبال کنید. بهتر است یک وقفه یک ساله بین جراحی و بارداری داشته باشید. در ادامه این بخش از مقاله به این اقدامات اشاره ای خواهیم داشت.

زمان بهبودی

اولین کاری که باید بعد از جراحی انجام دهید این است که زمان کافی برای بهبودی به بدن خود بدهید. بهبودی پس از جراحی ممکن است دو ماه یا بیشتر طول بکشد. پس عجله نکنید! در غیر این صورت ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی از عوارضی که ممکن است ایجاد کنید، طول بکشد.

داشتن رژیم غذایی ملایم

پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی رحم، حداقل در هفته اول باید یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. رژیم غذایی ملایم حاوی مواد غذایی مانند نان تست، آب میوه، ژله و مایعات شفاف مانند سوپ بروکلی است. زمانی که احساس معده شما آمادگی دارد، می توانید رژیم غذایی عادی اما سالم خود را از سر بگیرید.

حداقل سه روز از رابطه جنسی خودداری کنید

بهتر است چند روز بعد از عمل از رابطه جنسی خودداری کنید. علاوه بر این اگر ترشحات واژن، خونریزی یا درد را تجربه کردید، فوراً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید

پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی، چرخه قاعدگی خود را زیر نظر بگیرید. این ردیابی به شما کمک می کند زمان مناسب باردار شدن را بدانید. همچنین می تواند شما را از چند تلاش ناموفق بارداری نجات دهد.

مقاربت در زمان تخمک گذاری

هنگامی که وارد چرخه تخمک گذاری می شوید، باید اقدام به بارداری کنید. تخمک گذاری زمانی است که شما بیشترین باروری را دارید اما تا زمانی که بدنتان بهبود نیافته، اقدام به بارداری نکنید.

سوالات متداول بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

کلام آخر در رابطه با بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

بارداری پس از لاپاراسکوپی رحم یکی از نگرانی های زنان است. اکثر خانم ها نگران این موضوع هستند که پس از لاپاراسکوپی نتوانند باردار شوند. در صورتی که این موضوع مستقیماً روی باروری شما تاثیر نمی گذارد. برعکس با درمان عارضه و مشکلات رحمی، شانس باروری را افزایش می دهد. در صورت نیاز به مشاوره می توانید با مطب دکتر رویا شهریاری پور تماس حاصل فرمایید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...