logo

خواندن جواب آزمایش کولپوسکوپی

خواندن جواب آزمایش کولپوسکوپی بهتر است توسط متخصص زنان انجام شود. اینکه شما بخواهید تفسیر جواب کولپوسکوپی را بدانید، چندان دشوار نیست. در عوض تشخیص و انتخاب روش درمان بسیار مهم تر از آن است. در این مطلب قصد داریم به کمک خانم دکتر رویا شهریاری پور بهترین دکتر کولپوسکوپی در تهران جواب آزمایش کولپوسکوپی را بررسی کنیم. کولپوسکوپی یکی از روش های تشخیصی است که مشابه پاپ اسمیر می باشد، با این تفاوت که دقیق تر است. شما می توانید کولپوسکوپی را در مطلب خانم دکتر شهریاری پور انجام دهید.

تغییرات سلولی در جواب آزمایش کولپوسکوپی
تغییرات سلولی در جواب آزمایش کولپوسکوپی

جواب آزمایش کولپوسکوپی

در واقع با خواندن آزمایش کولپوسکوپی شما متوجه می شوید که متخصص زنان چه چیزی را در طول کولپوسکوپی دیده است. اگر هم مورد مشکوکی در آن دیده شده است، چیست و چگونه باید درمان شود؟ قطعاً انتظار برای دریافت جواب آزمایش می تواند دشوار باشد. چرا که ممکن است در مورد موضوع مشکوکی از شما سوالاتی پرسیده باشند و این موضوع شما را نگران کرده باشد.

جواب آزمایش کولپوسکوپی چند روز طول میکشد؟

ممکن است جواب آزمایش کولپوسکوپی حدود 4 الی 8 هفته بعد از انجام کولپوسکوپی آماده شود. متخصص کولپوسکوپی معمولا یک گزارش همراه با جواب آزمایش به شما می دهد. اگر بیش از 4 یا 8 هفته گذشته و جواب آزمایش آماده نشده، احتمالاً نیاز به بررسی های دقیق تر وجود دارد.

 

تفسیر جواب آزمایش کولپوسکوپی

با خواندن آزمایش کولپوسکوپی متوجه می شوید که آیا مورد مشکوکی مانند سرطان دهانه رحم در گزارش شما وجود دارد یا خیر. از آنجایی که کولپوسکوپی با استفاده از ابزاری به نام کولپوسکوپ و همراه با نور انجام می شود، مشاهدات در آن دقیق تر است.

بد نیست بدانید که نتیجه کولپوسکوپی با نتیجه غربالگری دهانه رحم یا آزمایش پاپ اسمیر متفاوت است. شاید برای شما کمی گیج کننده باشد. شما می توانید در مقاله کولپوسکوپی رحم چه کاربردی دارد؟ در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نتیجه کولپوسکوپی عادی

از هر 10 آزمایش کولپوسکوپی، 4 مورد طبیعی است. این بدان معنا است که هیچ تغییر سلولی در دهانه رحم شما در طول کولپوسکوپی دیده نشده است. حتی اگر نتیجه غربالگری دهانه رحم غیرطبیعی باشد، احتمال طبیعی بودن جواب آزمایش کولپوسکوپی خیلی زیاد است. چون غربالگری دهانه رحم، تغییرات سلولی را تشخیص نمی دهد. در مقابل به متخصص زنان پیش زمینه ای می دهد که می تواند تشخیص دهد آیا سلول های دهانه رحم سرطانی هستند یا خیر؟ همچنین آیا به آزمایش های بیشتری نیاز دارید یا خیر؟ کولپوسکوپی نگاهی بسیار دقیق تر به دهانه رحم شما می اندازد، به همین دلیل است که نتایج می تواند متفاوت باشد.

اگر پس از خواندن جواب کولپوسکوپی متوجه شدید که طبیعی است، نیازی به آزمایش های بیشتر و یا درمان ندارید. جواب این آزمایش نشان می دهد که شما در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستید. معمولاً به شما توصیه می شود که در صورت تغییرات سلولی در دهانه رحم، به غربالگری دهانه رحم ادامه دهید. بسته به سن شما، معمول ترین فاصله میان هر کولپوسکوپی 3 الی 5 سال می باشد.

نتیجه کولپوسکوپی غیر طبیعی

از هر 10 جواب آزمایش کولپوسکوپی، 6 مورد غیر طبیعی است. این بدان معنا است که در طول کولپوسکوپی تغییرات غیرطبیعی سلولی دیده شده است. در تفسیر جواب کولپوسکوپی غیر طبیعی دو فاکتور مهم زیر نظر گرفته می شوند:

CIN یا دیسپلازی دهانه رحم

CGIN یا نئوپلازی درون اپیتلیوم غده دهانه رحم

CIN نشان دهنده آن است که سلول های سرطانی سطحی در دهانه رحم وجود دارند. به ندرت جواب آزمایش کولپوسکوپی، سرطان دهانه رحم را نشان می دهد. با مشاهده هر یک از این فاکتورها در گزارش، متخصص زنان از شما می خواهد که آزمایش های بیشتری انجام دهید.

فاکتور CIN1 در جواب آزمایش کولپوسکوپی بدین معنا است که شما نیازی به درمان فوری ندارید. این فاکتور پایین ترین میزان ریسک را نشان می دهد.

فاکتور CIN2 در نتیجه کولپوسکوپی نشان می دهد که شما باید مجدداً آزمایش کولپوسکوپی را تکرار کنید. علاوه بر این متخصص زنان ممکن است به شما توصیه کند به کمک کولپوسکوپی نسبت به درمان و برداشتن سلول های سرطانی اقدام کنید.

 فاکتورهای CIN3 و CGIN سطح بالایی از ریسک را نشان می دهند. متخصص زنان با مشاهده این دو فاکتور به شما چند گزینه برای درمان پیشنهاد خواهد داد.

خواندن فاکتورهای مهم جواب آزمایش کولپوسکوپی

فاکتورهای جواب کولپوسکوپی بسیار تخصصی هستند و تنها یک متخصص زنان می تواند در مورد نرمال و غیرنرمال بودن آنها به شما بگوید. در این بخش از مقاله قصد داریم هر یک از فاکتورهای مهم کولپوسکوپی را به شما معرفی کنیم.

جواب آزمایش کولپوسکوپی و فاکتورهای مهم در آن
جواب آزمایش کولپوسکوپی و فاکتورهای مهم در آن

قسمت Result در جواب آزمایش کولپوسکوپی

نتیجه نهایی اچ پی وی در این بخش مشخص می شود. متخصص زنان این آزمایش، تیپ تشخیص داده شده HPV را گزارش می کند. تصویر زیر شامل دو قسمت مهم است که با عنوان Result و Methodology مشخص شده اند.

HPV DNA positive.

The HR-68, HR-58, HR-39, HR-18 & HR-16 HPV viral type of have been detected.

سطر اول این آزمایش کولپوسکوپی، مثبت بودن اچ پی وی را مشخص می کند. سطر دوم تیپ یا نوع ویروس اچ پی وی که به آن بیمار مبتلا شده است را مشخص می کند. این گزارش نشان می دهد بیمار به چند نوع اچ پی وی 46، 18، 39، 58 و 68 مبتلا شده است. هر یک از این تیپ های اچ پی وی نیاز به درمان فوری و کنترل دارند.

قسمت Methodology در جواب آزمایش کولپوسکوپی

در این قسمت برخی توصیحات در مورد روش تشخیص و میزان ریسک ویروس تعیین می شود. نمونه های با ریسک بالا و تیپ های با ریسک پایین مشخص شده اند که به ترتیب زیر هستند:

16,18,31,33,35,39,45,51,52,56,58,59,66, 68High Risk viral types
6,11,41,42,43, 44Low Risk viral types

بدین ترتیب انواع اچ پی وی با ریسک بالا با عنوان High Risk viral types مشخص می شوند و انواع با ریسک پایین با عنوان Low Risk viral types مشخص می شوند.

انواع پرخطر و با ریسک بالا به ترتیب شامل  16،18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66 و 58 می باشند.

انواع با خطر کمتر و ریسک پایین به ترتیب شامل 16، 11، 41، 42، 43، و44 هستند.

آیا جواب آزمایش کولپوسکوپی غیرطبیعی خطرناک است؟

شاید پس از مشاهده جواب آزمایش کولپوسکوپی غیر طبیعی، بترسید و یا بسیار نگران شوید. بهتر است پیش از اینکه به خود نگرانی راه دهید، به متخصص زنان مراجعه کنید و در مورد جواب آزمایش با او صحبت کنید. دکتر رویا شهریاری پور بهترین متخصص زنان در سعادت آباد است که بسیاری از بیماران با نتیجه غیرطبیعی را درمان کرده اند.

جواب آزمایش کولپوسکوپی شما ممکن است شامل کلمات کویلوسیتوز یا آتیپی کویلوسیتوز باشد. این کلمات ممکن است کمی ترسناک به نظر برسند اما به سادگی راهکاری برای توصیف سلول های غیر طبیعی هستند. شما ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا نشده باشید و سلولهای غیرطبیعی تنها ویروس HPV باشند.

کویلوسیتوز در نمونه های بافت دهانه رحم و درست در سلول های غیرطبیعی، دیده می شود. به این رشد غیرطبیعی سلولی دیسکاریوز نیز می گویند. بنابراین دیدن این کلمات فقط نشانه ای برای مشاهده تغییرات سلولی است و نشانه حتمی سرطان نیستند.

پرسش و پاسخ جواب آزمایش کولپوسکوپی

جواب نمونه برداری رحم همان کولپوسکوپی است؟

جواب نمونه برداری رحم مربوط به پاتولوژی بعد از کولپوسکوپی است. در صورتی که متخصص زنان سلولهای ناهنجاری را در دانه رحم تشخیص دهد، نمونه ای از آن را برای پاتولوژی ارسال می کند. پاتالوژی یا نمونه برداری رحم برای اطمینان از وجود ویروس HPV و یا سرطان دهانه رحم انجام می شود.

درمان cin1 چیست؟

Cin1 یکی از تیپ های بی خطر اچ پی وی به حساب می آید. ممکن است متخصص زنان برای درمان از شما بخواهند از برخی داروها جهت کنترل آن استفاده کنید. به سادگی قابل درمان و در برخی موارد قابل کنترل است.

کولپوسکوپی برای اچ پی وی یک تست جداگانه است؟

خیر. کولپوسکوپی یک روش تشخیصی جامع است که یکی از تشخیص های صورت گرفته در آن، تشخیص اچ پی وی است.

چرا جواب آزمایش کولپوسکوپی من با نتیجه پاپ اسمیر متفاوت است؟

چون پاپ اسمیر تغییرات سلولی را به درستی تشخیص نمی دهد.

نتیجه کولپوسکوپی نشان می دهد که CIN و CGIN دارم. آیا من سرطان دهانه رحم دارم؟

خیر. CIN و CGIN فاکتورهایی هستند که به شما می گویند تغییرات سلولی در دهانه رحم دارید. این تغییرات سرطان نیستند اما بدون نظارت یا درمان، ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

آیا بعد از کولپوسکوپی باید آزمایش های بیشتری انجام دهم؟

زمانی بعد از کولپوسکوپی از شما خواسته می شود که آزمایش های بیشتری انجام دهید که نتیجه کولپوسکوپی شما مشکوک باشد. اگر نتایج کولپوسکوپی شما هیچ تغییر سلولی را نشان نمی دهد، نیازی به آزمایش های بیشتر ندارید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...