logo

بهترین قرص برای کیست تخمدان

بهترین قرص برای کیست تخمدان می تواند روند رشد کیست را کنترل کند. کیست در برخی موارد به طور کامل برطرف می شود، هر چند امکان بازگشت نیز وجود دارد. در واقع کیست تخمدان بر اثر تغییرات هورمونی و عدم تعادل آنها در بدن زنان، ایجاد می شود. 5 تا 20 درصد از زنان در سنین بارداری با این مشکل روبرو می شوند. پیش از انتخاب هر روش درمانی بهتر است نزد پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا از وضعیت خود مطلع شوید. بهترین متخصص زنان در سعادت آباد دکتر رویا شهریاری پور، یکی از بهترین متخصصین در تهران است. پس از مراجعه به مطب، انجام سونوگرافی و معاینه توسط پزشک، بهترین روش درمانی را با شما مطرح خواهد کرد. با ما همراه باشید تا با قاتل کیست تخمدان بیشتر آشنا شوید.

قاتل-کیست-تخمدان

تعداد و نوع کیست تخمدان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است در برخی از زنان یک کیست و در برخی دیگر ممکن است دو کیست و یا بیشتر وجود داشته باشد. غالباً کیست خطرناک نیست اما به نوبه خود موجب ایجاد اختلالات هورمونی در بدن می شود.

بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان چیست؟

بهترین دارو برای درمان کیست تخمدان قرص های ضد بارداری می باشند. در قرص های ضد بارداری هورمون هایی وجود دارد که تخمک گذاری را منظم میکنند. این داروها می توانند به میزان زیادی سطح هورمون های زنانه را افزایش دهند.

قرص های ضدبارداری به عنوان یک مانع برای آزاد سازی تخمک ها از تخمدان ها استفاده می شوند. همین امر موجب جلوگیری از بارداری می شود. قرص های ضد بارداری باعث می شوند مخاط گردنه رحم ضخیم تر شود. به این ترتیب اگر تخمدان ها تخمکی را آزاد کنند، این مخاط ضخیم جلوی تخمک را می گیرد و باعث جلوگیری از بارداری می شود.

هورمون های مشابه که باعث جلوگیری از تخمک گذاری می شوند این قابلیت را دارند که سطح هورمون مردانه را کاهش دهند. بر این اساس باعث افزایش سطح هورمون های زنانه می شوند.

عملکرد قرص های ترکیبی ضدبارداری بسیار بهم نزدیک است. هر یک از قرص های زیر را می توان به عنوان بهترین دارو برای کیست تخمدان معرفی کرد.

  • Alesse
  • April
  • Aranelle
  • Aviane
  • Enpresse
  • Estrostep
  • Lessina
  • Levlen
  • Levlite
  • Levora
  • Loestrin
  • Mircette
  • Natazia
  • Nordette
  • Lo/Orval
  • Ortho-Novum
  • Ortho Tri-Cyclen
  • Yasmin
  • Yaz
  • Cybelle

آیا قرص متفورمین به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند؟

بر اساس آخرین گزارشات از مراکز درمانی، سندرم تخمدان پلی کیستیک در بین ۵ تا ۱۵ درصد از زنان رایج است.در سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست‌ها در تخمدان رشد می‌کنند. این فعالیت باعث می شود بدن هورمون‌های اضافی به نام آندروژن تولید کند. این موضوع باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی و دیگر مشکلات می شود. با مصرف این قرص، تخمک گذاری در این بیماران تا حدود زیادی منظم می گردد.

چگونه قرص های ضد بارداری کیست را درمان می کنند؟

داروهای ضد بارداری از دو هورمون تشکیل شده اند و این هورمون‌ها معمولا ًاستروژن هستند. یک فرم مصنوعی پروژسترون به نام پروژستین نیز در ترکیب این قرص ها وجود دارد. این قرص‌های ترکیبی می­ توانند برخی اختلالات هورمونی را با افزایش سطح استروژن و کاهش میزان تولید تستوسترون بدن تنظیم کنند.

درمان کیست تخمدان با استفاده از بهترین قرص برای کیست تخمدان

قرص سیبل بهترین قرص برای کیست تخمدان

بهترین قرص برای کیست تخمدان که به عنوان قاتل کیست تخمدان عمل می کند، قرص سیبل است. این قرص یک قرص هورمونی می باشد که مانند سایر داروهای ضد بارداری عمل می کند. غالباً پزشک متخصص زنان این قرص را برای درمان کیست تخمدان تجویز می کند. قرص سیبل علاوه بر درمان پلی کیستیک تخمدان، می تواند مشکلاتی مانند آکنه را نیز درمان کند.  

نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان

پیش از هر چیز بهتر است این دارو را با مشورت پزشک مصرف کنید. چرا که او وضعیت شما را بررسی و پس از اطلاع و اطمینان از وضعیت جسمی، دوز مصرفی آن را مشخص می کند. نکته دیگر در مورد استفاده از این دارو که باید بدانید این است که برای دوره پریودی و درمان کیست، مصرف متفاوتی دارد.

هر ورق سیبل دارای 28 قرص است که 21 عدد آن با یک رنگ مشخص شده و 7 عدد آن با رنگ دیگر مشخص شده است. دو رنگ سفید و صورتی وجه تمایز آنها را مشخص می کنند.

شما ابتدا باید 21 قرص اول را مصرف کنید. سپس 7 قرص بعدی را مصرف کنید. تعداد مصرف آن برای هر روز یک قرص می باشد. بهترین زمان برای مصرف قرص سیبل، صبح است. به طور معمول پزشک از شما می خواهد روز دوم و سوم قاعدگی مصرف آن را شروع کنید.

درمان-کیست-تخمدان-با-متفورمین

عملکرد قرص سیبل

این قرص قاتل کیست تخمدان، با مهار کردن هورمون های غده هیپوفیز به عنوان مانعی در برابر هورمون تستوسترون عمل می کند. به این ترتیب از تاثیرات آن بر سلولها نیز جلوگیری می کند. جالب است بدانید این قرص خطر ابتلا به سایر بیماری های زنان را نیز کاهش می دهد. از جمله این بیماری ها می توان به آندومتریوز، فیبروکیستیک، سرطان تخمدان و رحم اشاره کرد. 7 قرص آخر معمولاً خاصیت دارویی ندارند ولی این دلیلی بر عدم مصرف آنها نیست.

پس از مصرف بهترین قرص برای کیست تخمدان یا سیبل، ممکن است علائمی مانند خستگی، تغییرات خلق و خو، تورم سینه ها و گرگرفتگی داشته باشید. در صورت مواجه شدن با این علائم، نگران نشوید. ممکن است عوارضی مانند حساسیت آلرژیکی داشته باشید و یا ضعفی را در استخوان های خود احساس کنید. در صورت مواجه شدن با چنین علائمی بهتر است پزشک خود را از وضعیت بوجود آمده مطلع کنید.

چه زمانی به بهترین قرص برای کیست تخمدان نیاز داریم؟

هورمون تستوسترون یا هورمون مردانه که به میزان کمی به طور طبیعی در زنان وجود دارد، با وجود کیست‌ ها در تخمدان از سطح طبیعی بیشتر می‌شود. در واقع وجود بیش از اندازه این هورمون در بدن زنان باعث جلوگیری از آزادسازی تخمک یا تخمک گذاری ماهیانه می‌شود.

این عدم تعادل هورمونی، عادت ماهانه، باروری و در بعضی مواقع ظاهر فیزیکی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عواملی مثل ژنتیک، شرایط زیست محیطی، رژیم غذایی نادرست و استرس طولانی مدت در ایجاد کیست‌های تخمدان دخیل است.

هورمون تستوسترون و بهترین قرص برای درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان معمولاً باقرص های ضد بارداری‌های ترکیبی درمان میشود که بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان می باشند.

به طور معمول، کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند. اگر کیست تخمدان باعث ایجاد حالت های دردناک شود، عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان بهترین گزینه درمانی خواهد بود.

علائم دفع کیست تخمدان با استفاده از بهترین قرص برای کیست تخمدان

پس از تجویز بهترین قرص برای کیست تخمدان توسط پزشک و مصرف آن، ممکن است کیست کوچک تر شود و یا دفع شود. اکثر بیماران بر این باور هستند که کیست تخمدان از بین میرود، در صورتی که اینطور نیست. در وهله اول پس از مصرف دارو، کیست تخمدان می ترکد و این ترکیدن همراه با خونریزی می باشد. علائم دفع کیست تخمدان برای هر فرد متفاوت است. شایع ترین علائم به ترتیب زیر هستند:

  • خونریزی همراه با درد لگن، ران و کمر
  • تکرر ادرار و درد هنگام دفع ادرار یا مدفوع
  • احساس درد بیشتر در رابطه جنسی
  • دردهای شدید دوران قاعدگی
  • خونریزی غیر طبیعی
  • حساس شدن پستان ها

پرسش و پاسخ های بیماران در مورد بهترین قرص برای کیست تخمدان

پس از ترکیدن کیست تخمدان چه اتفاقی می افتد؟

پس از ترکیدن کیست، خونریزی امری کاملاً طبیعی است که باید برای کنترل آن، دارو مصرف کرد. زمان خونریزی می تواند بین دو قاعدگی و یا در دوره قاعدگی باشد. اگر دوره پریودی شما نسبت به ماه های گذشته دردناک و همراه با خونریزی زیاد است، احتمالاً کیست دفع شده است.

اینکه شما پیش از خونریزی دردهایی مشابه تیرکشیدن را زیر شکم خود احساس می کنید، نشانه ترکیدن کیست است. همراه با این نشانه شما ممکن است حالت تهوع و حتی استفراغ هم داشته باشید. علاوه بر این تورم در ناحیه شکم کاملاً طبیعی است که پس از دفع کیست به طور کامل، از بین میرود.

حجم خونریزی پس از ترکیدن کیست چقدر است؟

حجم خونریزی بسته به تعداد و اندازه کیست متغیر است. به عنوان مثال خونریزی فردی که یک کیست 3 یا 4 سانتی متری دارد می تواند اندازه خونریزی پریودی و بیشتر باشد. در صورت شروع خونریزی برای درمان سریع کیست تخمدان، بهتر است هر چه زودتر به متخصص زنان مراجعه کنید. او دارویی برای کنترل خونریزی تجویز کند. همراه با مصرف دارو برای کنترل خونریزی می بایست داروهای مکمل برای برطرف کردن ضعف بدنی نیز مصرف کنید.

آیا مصرف رازیانه میتواند کیست تخمدان را درمان کند؟

گیاه رازیانه در حقیقت یک ایزوفلاون است در تعریف ایزوفلاون باید بگوییم «مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آن‌ها شبیه به استروژن انسان است این مواد گیاهی در بدن مانند استروژن‌ها عمل می‌کنند.»

حال اگر شما هر 15 روز یک بار رازیانه مصرف کنید سطح استروژن در بدن شما بالا می‌رود تا جایی که احتمال بروز کیست‌های پستان هم وجود دارد. باید بدانید که این کیست‌ها احتمال تبدیل شدن به سرطان پستان را دارند.

در نتیجه از آنجا که میزان استروژن بالا رابطه‌ی مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان دارد توصیه میشود که از مصرف رازیانه در طولانی مدت بپرهیزید.

درمان کیست تخمدان بدون دارو امکان پذیر است؟

درمان کیست تخمدان بدون دارو نیز امکانپذیر می باشد. رژیم های غذایی مخصوصی وجود دارند که می توانند به افراد در کنترل این بیماری شایع کمک کند. خانم ها می توانند با استفاده از این روش های درمانی کیست تخمدان را از بین برده یا تحت کنترل خود در بیاورند. این روش های درمانی به افراد کمک می کند تا با تغییر عادت های روزانه علائم دردناک این بیماری را به میزان زیادی کنترل کرده یا کاملا از بین ببرند.

درمان کیست تخمدان بدون دارو تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی تا حدودی امکان پذیر است.

آیا کاهش وزن باعث از بین رفتن کیست تخمدان می شود؟

در کنار مصرف بهترین قرص برای کیست تخمدان، کاهش وزن نیز موثر است. خانم هایی که به این اختلال مبتلا هستند معمولا از اضافه وزن و چاقی رنج می برند.

متاسفانه کاهش وزن در خانم هایی که به کیست مبتلا هستند کمی دشوار تر از سایرین می باشد. با توجه به اینکه چاقی و اضافه وزن به عنوان عامل ایجاد بیماری های مختلفی است بهترین عملکرد این است که برای کاهش وزن خود تلاش های لازم را انجام دهند.

کلام آخر در مورد بهترین قرص برای کیست تخمدان

بر اساس پژوهش های انجام شده درمان های مختلفی برای کیست تخمدان در نظر گرفته شده است که درمان دارویی صدر نشین این روش ها می‌باشد. شما می توانید علاوه بر مصرف قرص و دارو با کاهش وزن هورمون ها را به شکل طبیعی خود بازگردانید . بنابراین اولین گام برای درمان کیست تخمدان حذف یا محدود کردن کربوهیدرات ها و قندهای غیر طبیعی از رژیم غذایی است.

در این مقاله بهترین قرص برای درمان تخمدان پلی کیستیک را به شما معرفی کردیم و سعی کردیم اطلاعات کافی در رابطه با درمان دارویی این اختلال، در اختیارتان قرار دهیم.

سوالات متداول در مورد قاتل کیست تخمدان

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

6 پاسخ
  1. سلام وقت بخیر
    من دچار پلی کیستیک هستم و سیپروترون مصرف میکنم

    خانم دکتر آیا بسته دوم قرص سیپروترون باید بلافاصله بعد از بسته اول باشه؟

    1. سلام و وقت بخیر
      یک بسته که تمام شد صبر کنید تا پریود شوید. از روز سوم پریودی بسته بعدی را شروع کنید.

    1. سلام و وقت بخیر
      می بایست ابتدا مراجعه به پزشک داشته باشید تا یکسری آزمایش ها انجام شود. در صورتی که نرمال باشد دارو تجویز می شود.

  2. سلام وقت بخیر من دچار کیست ریز شدم که زود برطرف میشه تمام علائم دارم چه قرصی بخورم تابازم رفع بشه ممنونم

    1. کیست از هر نوعی باید اول توسط متخصص زنان بررسی شود. معمولا برای درمان داروهای جلوگیری از بارداری جهت کنترل استفاده می شود. در برخی موارد این کیست ها به خودی خود دفع می شوند و نیازی به درمان خاصی ندارند. بهتر است یک مراجعه داشته باشید تا از نوع کیست اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...