logo

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چگونه انجام می‌شود؟

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چگونه انجام می‌شود؟ در جواب باید به شما بگوییم که این روش یکی از بهترین روش های درمانی برای برداشتن کیست های تخمدان است. زمانی پزشک این روش را به شما توصیه می‌کند که کیست بسیار رشد کرده اند و دیگر هیچ روش درمانی دیگری ممکن نیست. متخصص زنان ابتدا برش های بسیار کوچکی روی شکم ایجاد می‌کند. سپس برای برداشتن کیست های تخمدان از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده کند. در واقع پزشک متخصص زنان با تخصص و مهارتی که دارد باعث می‌شود شما تجربه خوبی از عمل داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم به کمک تجربیات خانم دکتر شهریاری پور، شما را در این مورد راهنمایی کنیم.

مراحل جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

چگونگی عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان به این صورت است که یک برش کوچک درست در زیر ناف ایجاد می‌شود. در مرحله بعد، یک لاپاراسکوپ وارد این منفذ می‌شود. لاپاراسکوپ این یک لوله نازک است که یک دوربین در انتهای آن نصب شده است. در این مرحله گاز دی اکسید کربن به داخل شکم پمپ می‌شود تا پزشک بتواند اندام را بهتر ببیند. برای تعیین محل کیست از لاپاراسکوپ استفاده می‌شود. بعد از پیدا شدن کیست، یک یا دو برش دیگر ایجاد می‌شود و ابزار کوچکی برای برداشتن کیست، از طریق این برش ها وارد می‌شود. ممکن است بافت برای آزمایش برداشته شود. اگر سرطان تشخیص داده شود، ممکن است نیاز به برداشتن هر دو تخمدان باشد. در نهایت پزشک تمامی ابزارهای لاپاراسکوپی را از بدن بیمار خارج می‌کند و برش ها را بخیه می‌زند. اگر برداشتن کیست تخمدان با استفاده از لاپاراسکوپی امکان پذیر نباشد، متخصص زنان برش بزرگتری ایجاد می‌کند و کیست ها را خارج می‌کند. در واقع ممکن است نیاز باشد جراحی باز انجام شود که به درمان بیمار کمک می‌کند. بعد از جراحی به اتاق ریکاوری خواهید رفت. هنگامی که بیدار هستید، ممکن است به دلیل وجود دی اکسید کربن در حفره شکم کمی احساس ناراحتی کنید. تیم جراحی شما فشار خون، ضربان قلب و سایر علائم حیاتی شما را کنترل خواهد کرد. بعد از لاپاراسکوپی ممکن است بتوانید ظرف دو یا سه ساعت به خانه باز گردید.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

علت اصلی کیست تخمدان چیست؟

شایع ترین علل بوجود آمدن کیست تخمدان عبارتند از:

  • ختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استفاده از داروها برای تحریک تخمک گذاری
  • آندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • سرطان

آیا همه کیست ها نیاز به جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان دارند؟

همه کیست های تخمدان به جراحی لاپاراسکوپی نیاز ندارند. تصمیم برای انجام عمل جراحی به عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع کیست، علائم تجربه شده و سابقه پزشکی فرد بستگی دارد. برای تعیین مناسب ترین اقدام برای مدیریت کیست تخمدان، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مهم است.

چه افرادی کاندید مناسب لاپاراسکوپی کیست تخمدان هستند؟

کاندیداهای مناسب برای لاپاراسکوپی کیست تخمدان معمولاً افرادی هستند که کیست تخمدان در آنها تشخیص داده شده است و نیاز به جراحی دارند. این روش اغلب برای افرادی که دارای کیست علامت دار، کیست بزرگ یا کیست مشکوک به بدخیمی هستند توصیه می‌شود. علاوه بر این، داوطلبان باید از سلامت کلی برخوردار باشند و هیچ گونه منع مصرفی برای جراحی نداشته باشند. برای افراد مهم است که با یک متخصص زنان یا یک متخصص مشورت کنند تا واجد شرایط بودن آنها برای لاپاراسکوپی کیست تخمدان باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چه مزایایی دارد؟

لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای برداشتن کیست تخمدان استفاده می‌شود. این روش مزایای متعددی نسبت به جراحی باز سنتی دارد که آن را به انتخابی ارجح برای بسیاری از بیماران تبدیل می‌کند. در ادامه، مزایای لاپاراسکوپی کیست تخمدان و اینکه چرا آن را گزینه ای برتر برای درمان کیست تخمدان می‌دانند، بررسی خواهیم کرد.

رویکرد کم تهاجمی

لاپاراسکوپی کیست تخمدان با استفاده از برش های کوچک و ابزار جراحی تخصصی انجام می‌شود. این رویکرد کم تهاجمی باعث بهبودی سریع‌تر، درد کمتر پس از عمل و کاهش خطر عوارض در مقایسه با جراحی باز سنتی می‌شود. بیماران معمولاً اسکار کمتری را تجربه می‌کنند و سریع‌تر به فعالیت‌های عادی باز می‌گردند، که آن را به گزینه‌ای جذاب برای کسانی که به دنبال دوره بهبودی کوتاه‌تری هستند تبدیل می‌کند.

حفظ بافت تخمدان

یکی از مزایای کلیدی لاپاراسکوپی کیست تخمدان، توانایی حفظ بافت تخمدان سالم است. بر خلاف جراحی باز سنتی، که ممکن است نیاز به برداشتن کل تخمدان داشته باشد، لاپاراسکوپی کیست تخمدان به جراح اجازه می‌دهد تا دقیقاً کیست را هدف قرار داده و از بین ببرد در حالی که بافت سالم اطراف را دست نخورده باقی می‌گذارد. این امر به ویژه برای زنانی که می‌خواهند باروری یا عملکرد هورمونی خود را حفظ کنند بسیار مهم است.

نتیجه زیبایی بهبود یافته

استفاده از برش های کوچک در جراحی لاپاراسکوپی باعث بهبود نتایج زیبایی در مقایسه با جراحی باز می‌شود. بیماران اغلب کمترین جای زخم را تجربه می‌کنند و نتیجه زیبایی شناختی تری دارند. این می‌تواند به ویژه برای بیماران جوانتر یا کسانی که نگران ظاهر طولانی مدت اسکارهای جراحی خود هستند مفید باشد.

کاهش خطر چسبندگی

چسبندگی یا بافت اسکار که پس از جراحی در داخل بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند درد مزمن و انسداد روده شود. لاپاراسکوپی کیست تخمدان با خطر کمتر ایجاد چسبندگی در مقایسه با جراحی باز همراه است و به طور بالقوه احتمال عوارض طولانی مدت و نیاز به جراحی های اضافی در آینده را کاهش می‌دهد.

اقامت کوتاه تر در بیمارستان

به دلیل ماهیت کم تهاجمی آن، لاپاراسکوپی کیست تخمدان اغلب در مقایسه با جراحی باز امکان اقامت کوتاه تری در بیمارستان را فراهم می‌کند. بسیاری از بیماران می‌توانند در همان روز یا ظرف یک یا دو روز پس از عمل به خانه برگردند که منجر به بهبودی کلی سریع تر و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی می‌شود.

بازگشت سریعتر به فعالیت های عادی

بیمارانی که تحت عمل سیستکتومی تخمدان لاپاراسکوپی قرار می‌گیرند، معمولاً در مقایسه با بیمارانی که تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرند، بازگشت سریع‌تری به فعالیت‌های عادی دارند. این می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای افرادی داشته باشد که سبک زندگی فعال دارند یا برنامه کاری سختی دارند و به آنها امکان می‌دهد زودتر فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

کاهش خطر عفونت

برش‌های کوچک‌تر مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی باعث کاهش خطر عفونت‌های بعد از عمل در مقایسه با جراحی باز می‌شود. این می‌تواند به روند بهبودی روان‌تر کمک کند و احتمال عوارض بعد از عمل را کاهش دهد.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان چیست؟

بارداری بعد از جراحی

انجام عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان بر شانس باردار شدن شما تأثیر نمی‌گذارد. با این حال اگر شرایط شما به گونه ای باشد که متخصص زنان چاره ای جز برداشتن تخمدان ها نداشته باشد، شانس باردار شدن شما کاهش پیدا می‌کند. با این حال برای بارداری بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و سپس با اطمینان بیشتر این عمل را انجام دهید.

عوارض بعد از لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان یک روش درمانی بی خطر است. با این وجود مانند اکثر جراحی ها، عوارض خاص خود را دارد. جراح در مورد خطرات احتمالی با شما صحبت خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از عوارض پس از جراحی به بهترین دکتر لاپاراسکوپی در سعادت آباد مراجعه کنید. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت
  • التهاب در محل برش
  • آسیب به بافت های اطراف یا تخمدان یا لوله فالوپ
  • خونریزی بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • بازگشت کیست بعد از جراحی
  • نیاز به برداشتن یک یا هر دو تخمدان

اگر قبلا لگن یا ناحیه شکم خود را جراحی کرده اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید. عواملی مانند سیگار کشیدن، دیابت یا چاقی می‌توانند خطر بوجود آمدن عوارض را افزایش دهند. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خطری پس از جراحی برای شما وجود ندارد.

هزینه جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

هزینه جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی بسته به عوامل مختلفی مانند محل عمل، نوع خاص جراحی مورد نیاز و هر گونه خدمات پزشکی اضافی مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک مرکز پزشکی مشورت کنید تا برآورد دقیقی از هزینه کل این روش دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که پوشش بیمه درمانی و موقعیت های مالی فردی نیز می‌تواند بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد.

سوالات متداول در رابطه با لاپاراسکوپی کیست تخمدان

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...