logo

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟ عمل میومکتومی خلاصه ای از دو عبارت میوم به معنای فیبروم و اکتومی به معنای برداشتن است. فیبروم یکی از عارضه هایی است که بیشتر زنان را درگیر می کند. در بیش از 50 درصد تشخیص ها، بیمار نیاز به جراحی دارد. جدیدترین متد جراحی فیبروم، میومکتومی با لاپاراسکوپی است. در واقع لاپاراسکوپی میومکتومی با هدف برداشتن فیبروم ها از داخل و خارج از رحم انجام می شود. در این مطلب از تجربیات بهترین دکتر لاپاراسکوپی در سعادت آباد خانم دکتر رویا شهریاری پور برای پرداختن به این موضوع کمک گرفتیم.

جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی
جعمل لاپاراسکوپی میومکتومی چیست؟

این جراحی برخلاف هیسترکتومی که در آن شکم به طور کامل باز می شود، به روش لاپاراسکوپی و با برش کمتر انجام می شود. در صد بهبودی بیمار در این روش بسیار سریع تر است. علاوه بر اینکه جای برش ها خیلی زود بهبود می یابد و بیمار خیلی سریع مرخص می شود. یکی از ویژگی های مثبت لاپاراسکوپی میومکتومی، کاهش درصد چسبندگی بعد از جراحی است.

میومکتومی با لاپاراسکوپی

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی چیست؟

عمل میومکتومی با لاپاراسکوپی یک روش لاپاراسکوپی پیشرفته به حساب می آید که در آن فیبروم‌های رحمی برداشته می شوند. فیبروم یا فیبروئیدهای رحم توده های شایع و غیرسرطانی هستند که اغلب در سنین باروری و در میان زنان بروز می‌ کنند. در مواردی ممکن است عوارضی نظیر ایجاد اختلال در عملکرد روزانه، اختلال در باروری و یا دردهای غیرطبیعی را ایجاد کنند. در این شرایط پزشک بر اساس آزمایشات صورت گرفته، این جراحی را انجام می دهد. جالب است بدانید که بسیاری از سونوگرافی ها و تصویربرداری ها ممکن است شرایط جسمی بیمار را متفاوت نشان دهد، در صورتی که شرایط دقیق ان در لاپاراسکوپی قابل تشخیص است.

جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی میومکتومی مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به افزایش شانس باروری اشاره کرد. علاوه بر اینکه خطر چسبندگی بعد از عمل نیز برای بیمار کاهش پیدا می کند. دکتر رویا شهریاری پور، فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی و جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، ارائه دهنده بهترین خدمات عمل جراحی میومکتومی بدون عارضه خاص با بالاترین رضایت از سوی مراجعین در تهران می‌باشد.

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی فیبروم رحم چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی چه زمانی انجام می شود؟

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی یکی از روش‌ها و تکنیک‌های جراحی میومکتومی است که در شرایط خاص انجام می‌شود. نسبت به سایر روش‌ها مزایای بسیار زیادی دارد. توجه داشته باشید تنها فیبروم‌های خاصی را می توان با میومکتومی لاپاراسکوپی برداشت. خانم هایی که ابعاد فیبروم آنها بزرگتر از 10 سانتی متر است می بایست به این روش جراحی شوند.

امکان انجام عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی بیشتر به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک بستگی دارد. در مواردی که فیبروم‌ها بزرگ، متعدد یا در رحم فرو رفته باشند، انجام این جراحی توصیه نمی شود. این افراد اغلب از از تکنیک میومکتومی شکمی بهره گرفته می‌شوند. در برخی موارد بیمار برای عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی آماده می‌شود اما در حین عمل بر اساس شرایط موجود و طبق نظر پزشک، میومکتومی شکمی انجام می‌شود.

ارزیابی های قبل از جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

متخصص زنان پیش از عمل میمومکتومی ممکن است از شما بخواهد که برخی بررسی های دقیق تر را برای اطمینان بیشتر انجام دهید. این بررسی ها و آزمایشات به ترتیب عبارتند از:

سونوگرافی شکمی

MRI

آزمایش خون

سی تی اسکن شکمی

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی اغلب با بیهوشی انجام می‌شود و میزان برش در آن بسیار کم است. به طور کلی 3 یا 4 برش کوچک بر روی شکم به اندازه رحم ایجاد می شود. یک برش 12 میلی متری در داخل ناف ایجاد می شود. برش های دیگر کوچکتر و به اندازه 5 میلی متر هستند. سپس جراح ابزارهای لاپاراسکوپی را وارد شکم می کند و در جراحی را آغاز می کند.

فشار گاز دی اکسید کرب مورد استفاده در حین لاپاراسکوپی، میزان خونریزی را کاهش می دهد. هورمون ضد ادرار رقیق شده در 100 میلی لیتر سالین به داخل کپسول فیبروم تزریق می شود. این باعث اسپاسم عروق خونی و کاهش خونریزی می شود. از چاقوی جراحی هارمونیک استفاده می شود که علاوه بر برش دادن، رگ های خونی را به طور همزمان آب بندی می کند. برنامه ریزی و سرعت عمل جراحی برای به حداقل رساندن خونریزی ناشی از عمل ضروری است.

مزایای عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

به دلیل درگیر شدن کمترین تعداد از بافت‌ها در روش جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی، میزان خطر چسبندگی کاهش می یابد.

استفاده از سالین مانع خشک شدن بافت‌ها می‌شود و مانع چسبیدن خون‌های لخته شده به بافت‌ها می‌شود.

 زمان بستری و دوره ی نقاهت و ریکاوری در این روش کوتاه است و به دلیل کوچک بودن برش‌ها، اسکار کمتری در بدن باقی می‌ماند.

احتمال باروری در روش عمل میومکتومی با لاپاراسکوپی بیشتر است و کمترین آسیب را به فرد وارد می‌کند.

جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

بیشتر بخوانید: بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

عوارض عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

جراحی میومکتومی با لاپاروسکوپی مانند تمامی جراحی‌های دیگر عوارض خاص خود را دارد که احتمال بروز آنها بسیار کم است. یکی از عوارض عمل میومکتومی، احتمال آسیب به اندام های داخلی و خونریزی می‌باشد. از دیگر عوارض احتمالی می‌توان به ضعیف تر شدن رحم پیش از بارداری و عود مجدد فیبروم‌ها اشاره کرد. توجه داشته باشید، در صورتی که پزشک تجربه ی کافی در این زمینه داشته باشد، احتمال بروز عوارض تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد. ممکن است بعد از عمل خونریزی خفیف واژینال داشته باشید و یا دردهایی را در ناحیه شانه احساس کنید.

سوالات متداول در رابطه با جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

کلام آخر از جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی

ميومكتومی شامل برداشتن فیبروم‌های ایجاد شده در رحم زنان در سنین مختلف است. لاپاراسکوپی میومکتومی بهترین جایگزین برای جراحی هیستروکتومی است. این جراحی یکی از تکنیک‌های رایج جراحی ميومكتومی است که اغلب برای فیبروم‌هایی با تعداد و اندازه‌های مشخص با کمترین برش انجام می‌شود. اغلب نتایج رضایت بخشی از آن حاصل می‌شود.

دکتر رویا شهریاری پور فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی و جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، ارائه دهنده بهترین خدمات عمل جراحی میومکتومی با لاپاراسکوپی در تهران می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با مطب تماس حاصل فرمایید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...