logo

جراحی بارداری خارج از رحم با لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم

ممکن است مجبور به انجام لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم باشید اما ندانید که این جراحی چیست و چگونه انجام می‌شود. به طور کلی بارداری خارج از رحم به حالتی اطلاق می‌شود که در آن جنین خارج از رحم قرار گرفته است. هدف از انجام لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم پایان دادن به بارداری خارج از رحم است. در واقع این گونه از عمل‌های جراحی برای برداشت بافت‌های جنین خارج از رحم انجام می‌شود.

لوله‌های فالوپی که به رحم وصل شده‌اند، محل قرار گیری جنین در این نوع از بارداری هستند. با توجه به این که رشد جنین در لوله فالوپ حالتی غیر طبیعی است و ‌می‌تواند به سایر اعضای بدن مادر آسیب برساند، انجام لاپاراسکوپی واجب است.

در مواقعی هم ممکن است این نوع از بارداری با مصرف دارو از بین برود. حال اگر قرار است شما هم لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم را انجام دهید، باید با ویژگی‌های این جراحی آشنا باشید. شما می‌توانید زیر نظر دکتر رویا شهریاری پور بهترین جراحی را پشت سر بگذارید.

بارداری خارج از رحم

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی فیبروم رحم چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی جنین خارج از رحم چیست؟

لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم یکی از انواع جراحی به شمار می‌آید که در آن جنینی که در لوله فالوپ شکل گرفته از بدن مادر خارج می‌شود. این جراحی توسط متخصصان زنان و زایمان انجام می‌شود و بیمار در طی این جراحی، بیهوشی عمومی را تجربه می‌کند. در واقع لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم یک روش جراحی برنامه ریزی شده است اما در مواقعی با توجه به شرایط بدنی مادر می‌تواند متغیر باشد.

جراح برای این که جنین موجود در لوله فالوپ را از بدن مادر خارج کند، از دو روش استفاده می‌کند. روش اول روش سالپنژکتومی از که در آن بخش آسیب دیده لوله فالوپ به طور کلی از بدن خارج می‌شود. این بخش به همراه بافت‌های باردار از بدن بیرون می‌آید تا به دیگر اعضا آسیبی نرسد. روش دیگر که روش سالپنگوستومی است، برش‌هایی بر روی بخش آسیب دیده لوله فالوپ ایجاد می‌شود. سپس جنین از لوله خارج شده و لوله‌های فالوپ ترمیم می‌شوند.

جراحی بارداری خارج از رحم با لاپاراسکوپی توسط دکتر شهریاری پور

چه زمانی از روش‌های مختلف لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم استفاده می‌شود؟

شاید بپرسید که ‌چه زمانی از انواع روش‌های لاپاراسکوپی جنین خارج از رحم استفاده می‌شود. به طور کلی پزشک با توجه به عوامل مختلف مشخص می‌کند که کدام نوع از جراحی برای یک فرد مناسب است. اگر لوله فالوپ دچار پارگی شده باشد یا آسیب زیادی دیده باشد، اگر خونریزی‌های کنترل نشده در بدن وجود داشته باشد و اگر جنین در لوله فالوپ رشد زیادی کرده باشد استفاده از روش برداشتن لوله فالوپ پیشنهاد می‌شود. در چنین مواقعی ترمیم این لوله‌ها آسان نیست.

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود پزشک مشخص کند که لاپاراسکوپی خارج از رحم از چه نوعی باشد، این است که بیمار بخواهد پس از انجام این جراحی فرزند داشته باشد یا نه. اگر بیمار قصد دارد باردار شود، نمی‌تواند روش سالپنژکتومی و برداشتن لوله فالوپ را انتخاب کند. چنانچه بیمار قصد باردار شدن داشته باشد، باید از برش فالوپ استفاده کند. از سوی دیگر مادرانی که می‌خواهند باردار شوند، لازم است که سلامت بدنی زیادی داشته باشند. پس حفظ لوله فالوپ می‌تواند صدمات بدنی آن‌ها را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بارداری بعد از لاپاراسکوپی رحم

درمان حاملگی خارج از رحم

‌پس از این که متوجه شدید که به حاملگی خارج از رحم دچار شده‌اید، باید آن را درمان کنید. در مواقعی ممکن است این حاملگی زیاد پیشرفت نکرده باشد که افراد می‌توانند از داروها برای سقط جنین خود استفاده نمایند. بیمارانی که وضعیت بدنی ناپایدار و خطرناکی دارند باید سریعا از لاپاراسکوپی استفاده کنند. جراحی بارداری خارج از رحم می‌تواند به صورت باز و بسته انجام شود اما لاپاراسکوپی که روش بسته است را مناسب‌ترین روش می‌دانند.

میزان سایزی که توده دارد، سابقه بارداری‌های قبلی در فرد بیمار و ‌همچنین وضعیت باروری بیمار مشخص می‌کنند که لوله باید حفظ شود یا باید از بدن خارج گردد. علائمی مثل درد در شانه‌ها، درد در ناحیه لگنی، لکه بینی، خونریزی‌های ممتد و نبض ضعیف نشان از حاملگی خارج از رحم دارند. با معاینات پزشکی و سونوگرافی می‌توان این نوع از حاملگی را تشخیص داد. سپس به کمک لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم آن را برطرف نمود.

عوامل خطر حاملگی خارج از رحم

باید بدانید که حاملگی خارج از رحم برای برخی از افراد اتفاق می‌افتد و لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم را نیز تنها برخی از افراد انجام می‌دهند. عوامل زیادی وجود دارند که منجر به بارداری‌های خارج از رحم می‌شوند:

  1. سن یک عامل مهم در این زمینه است. معمولا افرادی که بین ۳۵ تا ۴۴ سال سن دارند به بارداری‌های خارج از رحم دچار می‌شوند.
  2. ممکن است برخی از افراد نیز سابقه بارداری خارج از رحم را داشته باشند. در این موارد افراد باید قبل از باردار شدن زیر نظر پزشک باشند تا به هنگام بارداری مشکلی برایشان پیش نیاید.
  3. جراحی‌های قبلی که برخی از مادران انجام داده‌اند نیز بر روی بارداری خارج از رحم تاثیر می‌گذارند‌.
  4. در مواقعی عفونت‌های التهابی در لگن یک بیمار هستند که بارداری خارج از رحم را به دنبال دارند. در این موارد عفونت جای تخمک را در رحم می‌گیرد و تخمک اجازه ورود به رحم را پیدا نمی‌کند. در نهایت مجبور است که در لوله فالوپ لانه‌ گزینی کند. به همین دلیل حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهد.

عوارض احتمالی لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم

خانم‌هایی که لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم را انجام داده‌اند ممکن است تا چند روز درد داشته باشند. این دردها با استفاده از داروهای مسکن از بین خواهند رفت. به دلیل این که در این نوع از جراحی جنین سقط می‌شود، تا چند روز خونریزی واژینال وجود خواهد داشت. این خونریزی‌ها نیز پس از مدتی از بین می‌روند. افرادی که لاپاراسکوپی انجام می‌دهند باید تا چند روز استراحت داشته باشند. عدم استراحت باعث می‌شود که عوارض این گونه از جراحی‌ها افزایش پیدا کند‌.

بسیار نادر است که پس از لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم افراد با تب، حالت تهوع، سردرد یا سرگیجه مواجه شوند. با این حال می‌توان گفت که هیچ یک از زنان جراحی شده این عوارض را تجربه نمی‌کنند. خانم‌هایی که بدن ضعیفی دارند یا اولین بار است که سقط جنین خارج از رحم را انجام می‌دهند ممکن است تا روزها پس از جراحی سردرد و سرگیجه داشته باشند. چنانچه این عوارض را مشاهده کردید، می‌توانید از پزشک خود راه‌های درمان آن را جویا شوید.

درمان بارداری خارج از رحم

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم

معمولا بعد از جراحی لاپاراسکوپی افراد سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند تا زودتر سلامتی خود را به دست بیاورند. برخی از راهکارهای مراقبتی عبارتند از:

  • مراقبت‌های کافی از بخیه باید اعمال شوند. هیچ‌ گونه کرم یا پماد خاصی مورد نیاز نیست. تنها مراقب باشید که ضربه‌ای به جای بخیه نخورد.
  • هر روز دوش بگیرید تا روند بهبود جای بخیه‌ها سرعت پیدا کند.
  • اگر لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم کوتاه باشد و سریع انجام شود، نیازی به بستری شدن بیمار نیست. اگر این جراحی پیچیدگی داشته باشد، بیمار باید تا رسیدن به وضعیت بدنی پایدار در بیمارستان بستری شود.
  • بهتر است تا دو الی چهار هفته پس از انجام این جراحی فعالیت جنسی انجام نشود.
  • خوابیدن به پهلو می‌تواند دوره نقاهت را کاهش دهد. در ضمن خوابیدن به پشت نیز پس از لاپاراسکوپی توصیه می شود. اگر یک بالشت نرمال را در زیر شکم خود بگذارید، میزان فشاری که بر کمرتان وارد می‌شود کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

ما در این مطلب در مورد لاپاراسکوپی بارداری خارج از رحم با شما صحبت کردیم. در این جراحی جنینی که در لوله فالوپ رشد کرده است از بدن خارج می‌شود تا به سایر قسمت‌های بدن مادر آسیبی نرسد. پس از لاپاراسکوپی می‌توانید با مصرف دارو عوارض آن را کاهش دهید. چنانچه دچار دردهای شکمی شدید هستید، لکه می‌بینید یا خونریزی دارید باید سریع سونوگرافی شوید تا در صورت لزوم از جراحی لاپاراسکوپی استفاده ‌کنید. البته قبل از آن لازم است که بهترین جراح لاپاراسکوپی را انتخاب نمایید.

دکتر رویا شهریاری پور

دکتر رویا شهریاری پور در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه علوم پزشکی تنکابن در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شدند. سپس طرح پزشک عمومی را به مدت ۳ سال در استان بوشهر خدمت کردند. سال ۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته تخصص زنان شروع به تحصل کردند و سال ۹۵ از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ تحصیل شدند. ایشان دوران فلوشیپ فوق تخصص لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی را در دانشگاه ایران گذرانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا
نمونه‌کار‌های بیشتر...